Hvordan lærere opplever bruk av lærebrett i begynneropplæringen i lesing og skriving. En masteroppgave om bruk av lærebrett i begynneropplæringen.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15638Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Fritzon, IngvildAbstract
Fokuset i denne masteroppgaven er bruk av lærebrett i begynneropplæringen, og hvordan lærebrett blir sett på av lærerne som en ressurs i forhold til lese og skriveopplæringa. Jeg har tatt utgangspunkt i småtrinnet da det er her begynneropplæringen i lesing og skriving foregår.
Det jeg har funnet ut er at lærerne som deltok i studien så på a) lærebrett i begynneropplæringen som en ressurs i sammenheng med elevenes lese og skriveopplæring.
Det kom også frem at b) lærerne opplever at det er enklere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev ved bruk av lærebrett, og det åpner for muligheten til å individualisere ulike deler av undervisningen samtidig som det er lettere å følge dette opp samt ha et godt samarbeid med elevene. Videre fant jeg ut at c) lærerne beskriver mer motiverte elever som opplever mestring i lesing og skriving ved et tidligere tidspunkt enn de tidligere har opplevd. Mer konkret, med bruk av lærebrett i begynneropplæringen opplever lærere jeg har intervjuet at de har fått flere motiverte elever som opplever å skrive så de blir forstått, produserer mer tekst og former pene bokstaver som er lesbare og former ord og setninger. En av mine informanter beskriver bruk av lærebrett i begynneropplæringen som følgende:
”Lærebrettet er blitt et like naturlig verktøy som blyanten – men vi som lærere må passe på at elevene får med seg alle spektre av begynneropplæringen, det vil si å fortsatt se viktigheten med å synge og leke med elevene, klappe stavelser, lese høyt og jobbe med rim og regler, for det er trossalt en 5.åring eller en 6.åring vi har med å gjøre, og et lærebrett kan ikke erstatte disse verdiene som ligger til grunn for å kunne drive best mulig begynneropplæring”.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: