dc.contributor.advisor | Rosøy Steele, Annfrid | |
dc.contributor.author | Fritzon, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T12:02:38Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T12:02:38Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Fokuset i denne masteroppgaven er bruk av lærebrett i begynneropplæringen, og hvordan lærebrett blir sett på av lærerne som en ressurs i forhold til lese og skriveopplæringa. Jeg har tatt utgangspunkt i småtrinnet da det er her begynneropplæringen i lesing og skriving foregår.
Det jeg har funnet ut er at lærerne som deltok i studien så på a) lærebrett i begynneropplæringen som en ressurs i sammenheng med elevenes lese og skriveopplæring.
Det kom også frem at b) lærerne opplever at det er enklere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev ved bruk av lærebrett, og det åpner for muligheten til å individualisere ulike deler av undervisningen samtidig som det er lettere å følge dette opp samt ha et godt samarbeid med elevene. Videre fant jeg ut at c) lærerne beskriver mer motiverte elever som opplever mestring i lesing og skriving ved et tidligere tidspunkt enn de tidligere har opplevd. Mer konkret, med bruk av lærebrett i begynneropplæringen opplever lærere jeg har intervjuet at de har fått flere motiverte elever som opplever å skrive så de blir forstått, produserer mer tekst og former pene bokstaver som er lesbare og former ord og setninger. En av mine informanter beskriver bruk av lærebrett i begynneropplæringen som følgende:
”Lærebrettet er blitt et like naturlig verktøy som blyanten – men vi som lærere må passe på at elevene får med seg alle spektre av begynneropplæringen, det vil si å fortsatt se viktigheten med å synge og leke med elevene, klappe stavelser, lese høyt og jobbe med rim og regler, for det er trossalt en 5.åring eller en 6.åring vi har med å gjøre, og et lærebrett kan ikke erstatte disse verdiene som ligger til grunn for å kunne drive best mulig begynneropplæring”. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15638 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Lærebrett | en_US |
dc.subject | iPad i skolen | en_US |
dc.subject | Begynneropplæring | en_US |
dc.subject | Lese- og skriveopplæring | en_US |
dc.title | Hvordan lærere opplever bruk av lærebrett i begynneropplæringen i lesing og skriving. En masteroppgave om bruk av lærebrett i begynneropplæringen. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |