dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Stenberg, Eirin Utsigt | |
dc.date.accessioned | 2019-07-03T14:24:31Z | |
dc.date.available | 2019-07-03T14:24:31Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I mitt mastergradsprosjekt har jeg sammenliknet undervisningsformene direkte instruksjon og undersøkende undervisning, som ofte anses som to motsetninger. Studien hadde et mixed methods design, hvor jeg la størst vekt på den kvantitative delen. Den kvantitative undersøkelsen bestod av en førtest, et toukers undervisningsopplegg i likninger og en ettertest. Den kvalitative undersøkelsen innebar å undersøke hvordan elevene opplevde undervisningen og kartlegging av ikke-faglige aspekter. Den kvantitative undersøkelsen fremviste signifikante forskjeller (p=0,045) med moderat effekt (0,51 d) mellom de to gruppenes endring av likningskompetanse, i favør til den undersøkende gruppen. Dette indikerer at undersøkende undervisning kan påvirke elevers læring i emnet likninger i større grad enn direkte instruksjon. De kvalitative undersøkelsene indikerer at den undersøkende gruppen sammenliknet med den direkte gruppen hadde en mer positiv opplevelse av undervisningen og et mer positivt syn på matematikk. Funnene indikerer likeledes at den direkte gruppen sammenliknet med den undersøkende gruppen hadde en mer negativ opplevelse av undervisningen og et mer negativt syn på matematikk. Det var imidlertid vanskelig å si hvorvidt elevenes syn på matematikk hadde endret seg i løpet av studien, men det kan ha blitt forsterket. Funnene indikerer følgelig en sammenheng innad i hver av gruppene mellom opplevelse av undervisningen i studien og syn på matematikk. Sett i lys av resultatet på t-testen fremstår det videre som at det finnes en forbindelse mellom disse (syn og opplevelse) og forskjellene mellom gruppenes endringsskår målt via t-testen. På denne måten kan undervisningsformene påvirke elevers læring i emnet likninger, og dersom undervisningsformene vedvarer kan de potensielt påvirke fremtidig læring. Generelt utgjorde ikke-faglige aspektene en svak alternativ forklaring på elevers læring i emnet likninger, men at terminkarakter i matematikk kan ha hatt en effekt. De kvantitative og kvalitative funnene indikerer samlet at undervisningsform påvirket elevers læring i emnet likninger ved å gi ulike muligheter for å lære. I praksis medfører dette at lærere bør ha et bevisst forhold til undervisningsform. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15668 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Undersøkende undervisning | en_US |
dc.subject | Komparativ studie | en_US |
dc.subject | Direkte instruksjon | en_US |
dc.subject | Kvasieksperimentell forskningsstrategi | en_US |
dc.subject | Mixed methods | en_US |
dc.subject | Mulighet for å lære | en_US |
dc.subject | Signifikante forskjeller | en_US |
dc.subject | Likninger | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | En komparativ studie av direkte instruksjon og undersøkende undervisning. En kvasieksperimentell studie om elevers læring i emnet likninger. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |