Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorKalseth, Susan Madeleine
dc.date.accessioned2019-07-04T10:27:46Z
dc.date.available2019-07-04T10:27:46Z
dc.date.issued2019-05-13
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess i arbeid med figurmønster. Tidligere forskning viser at få elever klarer å bruke algebra for å uttrykke sammenhenger eller å generalisere til en fullstendig formel (Rivera & Becker, 2005). Hensikten med prosjektet var å få en oversikt over hvilke strategier elevene brukte og hvilke argumentasjoner de hadde for løsningene sine i generalisering av et figurmønster. Studiet har en kvalitativ tilnærming og med utgangspunkt i seks oppgavebaserte intervju har jeg gjennom en induktiv, tematisk analyse utarbeidet fem kategorier som beskriver løsningsstrategier elevene brukte i løsningsprosessen. Kategoriene er presentert hierarkisk basert på grad av generalitet som inngår i hver kategori. De presenteres som tre hovedkategorier; 1) visualisering, 2) argumentasjon basert på tallrekke og 3) algebraisk argumentasjon. Under kategori 1 finner vi underkategoriene illustrasjon og beskrivende visualisering, mens under kategori 3 er algebraisk argumentasjon uten notasjon og algebraisk argumentasjon med notasjon plassert. Underkategoriene viser til ulike tilnærminger av hovedkategorien. Hovedkategori 1 og 2 viser til løsningsstrategier som er empirisk basert, mens i hovedkategori 3 er strategien basert på generaliteten i figurfølgen. Funnene viser at de fleste elevene klarer å generalisere på et høyt nivå med å inkludere algebraisk notasjon i løsningene sine, men at de ikke gjør det før det står spesifikt i oppgaven. På bakgrunn av at de velger empirisk baserte strategier for å løse oppgaver som ikke eksplisitt ber om generalisering, viser det til at de ikke ser behovet for et mer generelt argument for hvorfor svaret er riktig. Funnene er aktuelle da et av kjerneelementene i den nye læreplanen sier «elevene skal forstå at matematiske resultater ikke er tilfeldige, men har klare begrunnelser» (Kunnskapsdepartementet, 2018b). Siden utvalget er begrenset i min undersøkelse er det naturlig å oppfordre til videre undersøkelse om dette også gjelder for et større utvalg elever eller med andre generaliseringsoppgaver.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15674
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectGeneraliseringen_US
dc.subjectArgumentasjonen_US
dc.subjectAlgebraen_US
dc.subjectFigurmønsteren_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectUngdomsskoleen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleUngdomsskoleelevers generaliseringsprosess. En kvalitativ studie om hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generalisering av figurmønsteroppgaver.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)