Tverrfaglig undervisning mellom naturfag og mat og helse. En kvalitativ studie på mellomtrinnet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15680Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Munkebye, Martin BruhnSammendrag
Denne studien er en kvalitativ studie med tema tverrfaglig undervisning mellom fagene naturfag og mat og helse. Forskningsspørsmålet er Hvordan kan et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helse legges til rette slik at det vil gi mest mulig læringsutbytte for elevene? For å finne svar på forskningsspørsmålet har det blitt gjennomført et tverrfaglig undervisningsopplegg i to klasser på mellomtrinnet. Studien har tatt i bruk, observasjon, intervju og videoopptak for å finne svar på forskningsspørsmålet
Funn i studien viser at elevene ikke selvstendig klarer å prate naturfag i mat- og helseøktene, men de er avhengig av hjelp fra en lærer for å se sammenhengen mellom fagene. Funnene viser hvilken betydning rammefaktorene har for utbyttet elevene sitter igjen med etter endt undervisning. Muligheter og utfordringer med tverrfagligundervisning blir diskutert. Studien har sett på hvilke likheter og forskjeller det er mellom fagene i forbindelse med utvalgte kompetansemål i lærebøker fra mellom- og ungdomsskole til pensumbøkene fra universitetet, dette for å se om det ligger til rette for et tverrfaglig samarbeid mellom disse to fagene. I tillegg viser studien at elevene selv mener det blir lettere å lære seg nye begreper når de får jobbet med dem fra ulike perspektiv. Det viser også hvordan tverrfaglig undervisning mellom fagene kan brukes for å legge til rette for bruk av den grunnleggende ferdigheten regning i begge fag.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: