Show simple item record

dc.contributor.advisorHolen, Frank
dc.contributor.authorJansen, Torun
dc.date.accessioned2019-07-04T11:56:07Z
dc.date.available2019-07-04T11:56:07Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å få belyst hvordan fjernledede ansatte opplever tillit, støtte og oppfølging knyttet til sin leder. Undersøkelsen er gjort som en kvalitativ casestudie ved UiT Norges arktiske universitet, hvor jeg har intervjuet administrativt ansatte som arbeider på en annen campus enn sin leder og majoriteten av sitt fagfellesskap. Funnene som fremkommer av undersøkelsen er sammenlignet med den noe begrensede teorien som finnes om fenomenet fjernledelse og med funn fra studier om fjernledelse gjort i andre organisasjoner. Noen sentrale funn fra studien kan oppsummeres slik:  Fysisk avstand gjør det vanskeligere å utvikle relasjonell tillit  Fysisk avstand gjør god kommunikasjon vanskeligere, og medarbeiderorientering og tilgjengelighet bør derfor støttes ved utstrakt bruk av digitale kommunikasjonskanaler og regelmessige besøk på den fjernlededes lokasjon.  Endringer i lederstruktur kan føre til endringer av innholdet i lederrollen  Fysisk avstand kan føre til at den enkelte medarbeider får mindre behov for sin leder og dermed blir mer selvgående.  Det er viktig å utvikle en kultur hvor den fjernledede føler tilhørighet og ikke føler seg alene og glemt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15682
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectFjernledelseen_US
dc.subjectAvstandsledelseen_US
dc.subjectLederstøtteen_US
dc.subjectTilliten_US
dc.subjectTilhørigheten_US
dc.subjectMedarbeiderorienteringen_US
dc.subjectSelvstendiggjøringen_US
dc.subjectMedarbeidersamtaleren_US
dc.titleÅ fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universiteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)