dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Thipjaroen-Sjåvik, Dai Jiraporn | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T18:39:03Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T18:39:03Z | |
dc.date.issued | 2019-05-22 | |
dc.description.abstract | Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt andre forhold (Fasting, 2013). Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke og å tilegne med kunnskapen i hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever, slik at de kommer best ut av det. Med bakgrunn av dette har jeg formulert følgende forskningsspørsmål: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen sin til minoritetsspråkelige elever uten tilstrekkelige norskferdigheter?
Denne studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode med casestudie som forskningsdesign, da jeg ønsket å forstå kompleksiteten i problemstillingen. Det ble gjennomført semistrukturert intervju som innsamlingsmetode for data. Ramian (2007) sine fem faser for arbeidsprosesser ble benyttet for å analysere denne casestudien. På denne måten fikk jeg kategorisert, organisert, utforsket, redusert og formulert resultatet i forhold til problemstillingen.
Gjennom analysen kan det tyde på at lærerne bruker ulike tilnærmingsmetoder for å tilpasse matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter, slik at det ikke gikk på bekostningen av andre elever i klassen. I tillegg til de ulike tilnærmingsmetodene hadde lærene også fokus på kommunikasjon, varierte arbeidsaktiviteter, metoder og verktøy for å fremme matematisk tankegang og stimulere det norske språket både faglig og sosialt. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15697 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | en_US |
dc.subject | matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | tilpasse opplæring | en_US |
dc.subject | minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | kvantitativ differensiering | en_US |
dc.subject | tospråklig tilnærming | en_US |
dc.subject | matematisk kompetanse | en_US |
dc.subject | matematisk diskusjon | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever.
En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |