Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15697Date
2019-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt andre forhold (Fasting, 2013). Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke og å tilegne med kunnskapen i hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever, slik at de kommer best ut av det. Med bakgrunn av dette har jeg formulert følgende forskningsspørsmål: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen sin til minoritetsspråkelige elever uten tilstrekkelige norskferdigheter?
Denne studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode med casestudie som forskningsdesign, da jeg ønsket å forstå kompleksiteten i problemstillingen. Det ble gjennomført semistrukturert intervju som innsamlingsmetode for data. Ramian (2007) sine fem faser for arbeidsprosesser ble benyttet for å analysere denne casestudien. På denne måten fikk jeg kategorisert, organisert, utforsket, redusert og formulert resultatet i forhold til problemstillingen.
Gjennom analysen kan det tyde på at lærerne bruker ulike tilnærmingsmetoder for å tilpasse matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter, slik at det ikke gikk på bekostningen av andre elever i klassen. I tillegg til de ulike tilnærmingsmetodene hadde lærene også fokus på kommunikasjon, varierte arbeidsaktiviteter, metoder og verktøy for å fremme matematisk tankegang og stimulere det norske språket både faglig og sosialt.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: