Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.advisorHusby, Olaf
dc.contributor.authorIngilæ, Jorunn Juliussen
dc.date.accessioned2019-07-05T10:27:13Z
dc.date.available2019-07-05T10:27:13Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er at norsklærerens rolle er gått fra å være morsmålslærer til elever med norsk som morsmål, til også å være andrespråkslærer til elever med norsk som andrespråk. Andrespråkselever vil ha andre avvik i en setning enn en med norsk som morsmål, og disse elevene har derfor andre behov enn elever med norsk som førstespråk. Tema i mitt prosjekt er læreres tilbakemeldinger på avvikende setninger hos elever med norsk som andrespråk. Mer konkret har jeg sett på hvordan norsklærere i videregående skole gir tilbakemelding, både muntlig og skriftlig, på avvikende setninger skrevet av en elev med norsk som andrespråk. Prosjektets formål var å finne ut om det var behov for kompetanseheving i grammatikk i andrespråksundervisningen. Til grunn for oppgaven min ligger en forståelse om at språk læres i samhandling med andre, med behov for hjelp og tilbakemelding fra en som er mer kompetent. Vygotskij og Bruners sosiokulturelle teorier vil være sentrale i min studie. Teorier og forskning om tilbakemelding vil også være viktige. Studien er deskriptiv med mål om å beskrive hvordan avvik blir forklart. Metoden som er brukt er en nettbasert spørreundersøkelse og dokumentanalyse av rettede elevtekster. Spørreundersøkelsen har lukkede og åpne spørsmål. Den ble analysert kvantitativt ut fra et ønske om utbredelse av ulike svar. De åpne spørsmålene og elevtekstene åpnet for kvalitativ analyse for å gå i dybden av forklaringene og utdype innhold som fantes i materialet. Hovedfunnet, sett i et andrespråksperspektiv, tyder på at norsklæreren mangler grammatikkompetanse. I materialet mitt uttrykker lærerne en frustrasjon over manglende kunnskap, og ønsker kompetanseheving. Funnene mine viser at lærere ofte påviser avvik i skriftlige tekster. Da avvikene skulle forklares muntlig, var det mange som forklarte ufullstendig eller påviste avviket. I noen av feiltypene forklarte lærerne bedre enn i andre. Dette gjaldt avvik i de minst komplekse regelbruddene. Funnene antyder at jo mer komplekse regler som var brutt, jo færre forklarte tilfredsstillende. Det var også stor variasjon i bruk av metaspråklig terminologi. På flere områder ble det brukt mange forskjellige begreper om det samme grammatiske fenomenet. Selv om funnene ikke er generaliserbare statistisk sett, vil de med bakgrunn i eksisterende forskning være overførbare til andre sammenlignbare områder. Funnene viser at det kan være behov for mer grammatikkompetanse i andrespråksundervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15704
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleNorsklæreren som andrespråkslærer. En deskriptiv studie av hvordan avvikende setninger blir forklart til elever med norsk som andrespråken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)