Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15705Date
2019-05-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Underhaug, RigmorAbstract
I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne elevene til å ta miljøbevisste valg gjennom blant annet arbeid med gjenbruk. Følgende problemstilling ligger til grunn for undersøkelsen og drøftingen:
Hvordan kan eget arbeid med kollografi i et Utdanning for Bærekraftig Utvikling (UBU) perspektiv implementeres i undervisning av elever i grunnskolen?
Masteroppgaven har hatt som mål å øke forståelsen for materialbruk i faget kunst og håndverk i et bærekraftig perspektiv. Skolen har som oppgave å bidra til at elevene oppnår en kompetanse som kan føre til at de kan være med på å endre verden i en mer bærekraftig retning. Dette krever at læreren til en hver tid er oppdatert og setter seg inn i ny kunnskap for å kunne videreformidle dette til elevene. Min kunnskap i denne oppgaven baserer seg på mine egne erfaringer og et semistrukturert intervju av en kunstner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: