“Et ordinært fag i særklasse” : en analyse av fagdidaktiske perspektiver i innføringsbøker i religionsdidaktikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1570Dato
2008-06-26Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Forfatter
Andreassen, Bengt-OveSammendrag
Avhandlingen viser hvordan tre innføringsbøker i religionsdidaktikk synes å forvalte en dominerende fagforståelse i den religionsdidaktiske diskursen ved å være institusjonalisert gjennom å være pensumlitteratur og anbefalt litteratur på ressursstedet KRLnett.no. Disse legger til grunn en empatisk og harmoniserende religionsforståelse og bygger på reform- og sosialpedagogikk i sitt elevsentrerte kunnskapssyn. De andre innføringsbøkene skiller seg vesentlig fra de andre gjennom enten å ha et teosentrisk perspektiv eller være orientert mot religionsvitenskap og å være fag- og stofforientert.
Videre argumenteres det for at den religionsdidaktiske diskursen preges av en fagtenkning som har utspring i en teologisk orientert religionsdidaktikk. Vektlegging av at religion skal knyttes til elevens personlige vekst og utvikling er tydelig. Det fører også til at religionslærerrollen hovedsakelig konstrueres rundt en form for relasjonskompetanse i større grad enn fagkunnskap. I måten religion knyttes til elevens personlige vekst og utvikling, sammen med religionslærerens relasjonskompetanse, står en religionsundervisning designet etter en slik fagforståelse i fare for å bli en terapeutisering.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: