"Det handler om å skape den gode teamfølelsen". Jobbspesialister og veilederes fortellinger om samarbeid
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15710Date
2019-06-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johansen, Bente HelenAbstract
De siste tiårene har det vokst frem en alternativ tilnærming til arbeidsinkludering som omtales som Supported Employment (SE), der jobbspesialister er sentrale aktører og innehar en spesiell inkluderingskompetanse for å jobbe målrettet med arbeidssøkere med bistandsbehov. Det foregår nå en nasjonal SE-satsing i Nav, der det våren 2017 ble ansatt jobbspesialister i Nav Tromsø og Nav Harstad. Jobbspesialistene jobber tiltaksrettet med arbeidsinkludering av ulike grupper med utvidet oppfølgingsbehov, et tiltak som i Nav kalles "Utvidet oppfølging" - Tiltak i egenregi.
Denne masteroppgaven er et delprosjekt i en større studie tilknyttet jobbspesialister ved Nav Tromsø og Nav Harstad, der jeg undersøker hvilke erfaringer jobbspesialister og veiledere ved de to kontorene har med å samarbeide. Hovedfunn er at både jobbspesialister og veiledere er fornøyde med samarbeidet, og alle informantene uttrykte at SE-metodikk øker muligheten for å få flere jobbsøkere ut i ordinær jobb. Mange veiledere ønsker også at Nav skal ansette flere jobbspesialister slik at tiltaket kan utvides til å gjelde eldre brukergrupper.
Det eksisterer likevel utfordringer som påvirker samarbeidet mellom jobbspesialister og veiledere. Dette dreier seg både om strukturelle, individuelle og relasjonelle faktorer med betydning for samarbeid. I tillegg domineres de to rollene av ulike praksislogikker, noe som i stor grad påvirker samarbeidsrelasjoner. Det vurderes derfor nødvendig å jobbe videre med utforming av bedre samarbeidsrammer, der ledelsesforankringen er avgjørende. Arbeidet med å implementere og profesjonalisere SE som arbeidsmetodikk i Nav, bør også handle om å skape gode vilkår for samarbeid mellom jobbspesialister og veiledere.
Søkeord:
Nav Supported Employment Utvidet oppfølging Jobbspesialister Samarbeid
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: