Show simple item record

dc.contributor.advisorSchönfelder, Walter
dc.contributor.authorSolheim, Anne Charlotte
dc.date.accessioned2019-07-08T13:55:48Z
dc.date.available2019-07-08T13:55:48Z
dc.date.issued2019-05-21
dc.description.abstractUndersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosionomer på lokale NAV-kontor i Troms og Finnmark, samt en kvalitativ undersøkelse som besto av åtte semistrukturerte intervjuer, hvor respondentene ble rekruttert fra samme utvalget som den kvantitative undersøkelsen. Begge delundersøkelsene ble gjennomført parallelt. I tillegg sammenlignes deler av den kvantitative undersøkelsen med en tidligere gjennomført kvantitativ undersøkelse: StudData-undersøkelsen. Hovedvekten i oppgaven ble lagt på de kvalitative funn, for å få dybdeinformasjon. De kvantitative funn viser omfanget og generelle trender. Sentrale funn i undersøkelsen er at sosionomer i ulik grad opplever å ha tilegnet seg god nok kompetanse for arbeidet i NAV gjennom grunnutdanningen. Noen respondenter fortalte om et praksissjokk når de som nyutdannet begynner i yrkesutøvelsen. Andre funn indikerer manglende teoretiske kunnskaper og yrkesspesifikke ferdigheter for arbeidet i NAV. Imidlertid viser også flere funn at sosionomene er fornøyd med sin grunnutdanning og anser den som viktig for yrket. De forteller om et helhetssyn, som bidro til at de utøver yrket med både en faglig trygghet og kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15730
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSSO-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social work: 360en_US
dc.subjectsosionomen_US
dc.subjectNAVen_US
dc.subjectprofesjonell kompetanseen_US
dc.subjectgeneralistutdanningen_US
dc.subjectgeneralisteren_US
dc.subjecthelhetssynen_US
dc.subjectpraksissjokken_US
dc.subjectStudDataen_US
dc.titleKompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)