Show simple item record

dc.contributor.advisorSkogdal, Signhild
dc.contributor.authorBjørstad, Marit
dc.date.accessioned2019-07-24T09:11:06Z
dc.date.available2019-07-24T09:11:06Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne studien er selektiv mutisme i skolen. Jeg har gjennomført et nettbasert intervju med 8 lærere fra forskjellige steder i Norge. Problemstillingen var: Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme? Den teoretiske bakgrunnen er fra både norsk og utenlandsk litteratur og forskning. Det anbefales i litteraturen å jobbe med å skape et trygt skolemiljø for eleven, samtidig som man jobber systematisk med å få barnet gradvis ut av sin taushet. Forskning viser at tidlig innsats gir best resultater. Undersøkelsen viser at nesten alle lærerne mente at de ikke hadde fått tilstrekkelig veiledning, og at de i stor grad selv måtte finne informasjon om tilrettelegging for elever med selektiv mutisme. De fleste lærerne beskrev tiltak som var med på å gi eleven et trygt skolemiljø. Det var få lærere som oppga at de jobbet systematisk over tid for å få barnet ut av sin taushet. Dette viser at det er behov for mer kompetanse om selektiv mutisme, og kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge i skolen for disse barna. Selv om lærerne i min undersøkelse så på mangel på veiledning som en utfordring, hadde de likevel prøvd ut forskjellige tiltak for å hjelpe sine elever på best mulig måte. Jeg håper at denne masteroppgaven kan gi andre lærere noen ideer til hvordan de kan tilrettelegge i skolen for sine elever med selektiv mutisme. I tillegg håper jeg at det er flere logopeder som blir nysgjerrig på disse tause barna og som ønsker å lære mer og bli fagpersoner på området.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15788
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectLogopedien_US
dc.titleLæreres erfaringer med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)