Livsmestring i Norske klasserom. Fra idè til virkelighet - i et lederperspektiv.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15789Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Aannerud, NanneSammendrag
Problemstillingen er: hvordan lede implementering av LINK i egen organisasjon? Gjennom aksjonsforskning har forsker aktivt deltatt i implementering av et undervisningsopplegg som heter Livsmestring I Norske Klasserom (LINK) i egen organisasjon. Gjennom fire aksjoner sammen med lærere og ledere ble det empiriske materialet samlet inn. Empiri sees i lys av teori om ledelse, lærende organisasjon, implementeringsteori og translasjonsteori. Funn indikerer at det å lede implementeringsprosess i egen organisasjon kan være kompleks og sammensatt. På Sommerlund skole handler dette både om at leder må kunne å legge til rette for og systematisere implementeringsprosessen og samtidig sørge for at det gis tid og rom for samarbeid, kreativitet og læring, individuelt og kollektivt. Aksjonsforskning handler om å om å forbedre praksis (Madsen, 2016) og som aksjonsforsker hadde jeg en mulighet til å kombinere forskning med implementeringsprosessen av LINK. Som aksjonsforsker kunne jeg delta aktivt i implementeringsprosessen samtidig som jeg kunne bidra til forbedring av praksis i egen organisasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: