Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Vivian D.
dc.contributor.authorWestgård, Stine Bjørkli
dc.date.accessioned2019-07-24T09:39:57Z
dc.date.available2019-07-24T09:39:57Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractDenne studien tar for seg følgende problemstilling: Hvordan brukes sosial lek i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen? Grunnlaget for å svare på denne problemstillingen tar utgangspunkt i en kvalitativ metode med bruk av et intervjudesign. Det er blitt gjennomført sju semistrukturerte intervju med sju pedagoger som arbeider spesialpedagogisk i sju ulike barnehager. Dette for å få en dybdeforståelse av hvordan sosial lek kan brukes i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen. Resultatene som kom fram i intervjuene var at informantene mente at det å bruke sosial lek i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen er viktig, og at det avhenger av barnehagepersonalets forutsetninger for å kunne gjennomføre det. Det å være tilstede, inspirere, ta initiativ, være et forbilde, være spontan, ha et blikk for sosial lek og ha en høy «arbeidskondis» blir sett på som sentralt i et slikt arbeid. Det blir vist til mange ulike arbeidsmetoder og forutsetninger for en vellykket bruk av sosial lek i det spesialpedagogiske arbeidet, blant annet at: 1) barn må lære de sosiale lekereglene og noen adgangsstrategier. 2) andre barn bør inkluderes i de spesialpedagogiske oppleggene. 3) den sosiale leken bør skjermes. 4) det bør etableres en god arena for den sosiale leken. 5) når en voksen starter en aktivitet tiltrekkes mange barn. 6) å fremme barnets interesser kan gjøre barnet til en attraktiv lekekamerat. 7) felles opplevelser skaper et fellesskap som gir et godt utgangspunkt for sosial lek. 8) det finnes et skille mellom lekbetonte aktiviteter og sosial lek som bør tas hensyn til. Holdninger til den sosiale leken, forhold i barnehagen, samarbeid med andre instanser og utdanningens fokus på den sosiale leken i spesialpedagogisk arbeid blir utpekt som ytre påvirkninger for det å kunne gjennomføre sosial lek som arbeidsmetode i spesialpedagogisk arbeid. Det blir også påpekt at det ikke finnes noen fasitoppskrift på hvordan man skal drive samhandling eller bruke sosial lek i spesialpedagogisk arbeid, men at det må tilrettelegges utfra hvert enkelt barns behov. Det å få delta i den sosiale leken i barnehagen vil uansett ha en stor betydning for barns videre utvikling og livsmestring, og må derfor også inkluderes i spesialpedagogisk arbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15793
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectsosial leken_US
dc.subjectspesialpedagogisk hjelpen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectarbeidsmetoderen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.titleDen sosiale lekens betydning i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogers tanker om og erfaringer med hvordan sosial lek brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)