En helhetlig forskningsprosess. En kvantitativ studie om læring av fagkunnskap i organisk kjemi gjennom praktisk arbeid
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16069Date
2019-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hansen, Janita FosslundAbstract
Praktisk arbeid har en uvurderlig og uerstattelig plass i naturfagundervisningen. Både læreplanen i kjemi og fagfornyelsen i naturfag som inntrer i 2020 beskriver fagenes praktiske aspekt som svært sentralt. Dessverre rapporter forskning fra flere hold at praktisk arbeid som undervisningsmetode ikke lever opp til sitt fulle potensial slik det blir praktisert i dag. Især viser det seg å være vanskelig å påvise en sammenheng mellom praktisk arbeid og læring av spesifikk fagkunnskap. Gjennom dette masterprosjektet ble det utviklet et undervisningsopplegg av praktisk karakter med hensikt å fremme elevers læring av fagbegreper i organisk kjemi 2. Essensen av opplegget er et labforsøk i form av en helhetlig forskningsprosess. For å kartlegge elevenes teoretiske kunnskaper før og etter forskningsprosessen ble det henholdsvis benyttet en pretest og en posttest. Det ble avdekket en gjennomsnittlig signifikant forbedring av testskår på posttesten. Basert på elevenes egne evalueringer av arbeidsmetoder, samt anbefalinger fra faglitteratur, tyder det på at undervisningopplegget i sin helhet påvirket testresultatene i større grad enn kun labforsøket alene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: