Show simple item record

dc.contributor.advisorFyhn, Anne
dc.contributor.advisorSoleng, Ragnar
dc.contributor.authorKvalvik, Silje Naas
dc.date.accessioned2019-09-04T09:22:36Z
dc.date.available2019-09-04T09:22:36Z
dc.date.issued2019-05-29
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et multiple case-studie av elever fra to 10.klasser. Formålet med studien er å undersøke om elevene uttrykker autonomi i undervisningstimene der de arbeider med et undersøkende undervisningsopplegg. Bakgrunnen for valg av problemstilling er det nye læreplanverket som trer i kraft i 2020, der tilrettelegging for dybdelæring står i fokus. Oppgaven presenterer både matematisk og matematikkdidaktisk teori, siden temaet for undervisningen er at elevene skal utvikle og anvende kunnskap om grafer. For å besvare problemstillingen er det benyttet ustrukturert og strukturert observasjon i innhentingen av informasjonen. Dette gjennom å selv delta i undervisningssituasjonene som deltakende observatør, samt gjennom å anvende observasjonsskjema. Det er også gjennomført et intervju med en lærer som observerte meg og elevene i tidsrommet for datainnsamlingen. Resultatene av undersøkelsen tyder på at elevene uttrykte fire kjennetegn på autonom motivasjon: 1) Elevene viser stolthet over sitt eget arbeid, 2) elevene trekker sammenhenger mellom interesser og fritidsaktiviteter og det de lærer på skolen, 3) elevene smiler og/eller uttrykker glede ved deltakelse i klasseromsaktivitetene, og 4) elevene gjør mer enn hva som kreves. Resultatene tyder også på at elevene kan ha uttrykt intellektuell autonomi gjennom at de anvendte egne strategier i møte med ukjente situasjoner i oppgaveløsningen. Totalt sett tyder undersøkelsen på at undersøkende undervisningsopplegg i matematikkundervisningen kan tilrettelegge for autonomi, og at elevuttrykkene for autonomi kan bidra til dybdelæring i faget.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16084
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectautonomien_US
dc.subjectundersøkende undervisningsoppleggen_US
dc.subjectundersøkelseslandskapen_US
dc.subjectdidaktisk kontrakten_US
dc.subjectgrafen_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.titleUt på tur, aldri sur(r)! - Når turopplevelser blir en del av å beskrive graferen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)