Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.authorFredriksen, Iselin Knutsen
dc.date.accessioned2019-09-09T12:02:46Z
dc.date.available2019-09-09T12:02:46Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractJeg har erfart at enkelte elever kan spille en rolle i fellesskap med klassen som setter begrensninger for deres sosiale og faglige utvikling. Jeg har ved bruk av teori dannet meg et begrep for den elevrollen oppgaven handler om, "problematiske elevroller". Jeg ønsket gjennom denne studien undersøke hvordan andre lærere oppfattet problematiske elevroller i klassen, og hvordan de jobbet med å få elever ut av en slik rolle. Problemstillingen i oppgaven er som følger: Hvordan opplever lærere på barneskolen utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hvordan jobber de for å få enkeltelever ut av slike roller? Jeg har gjort et kvalitativt studie, hvor jeg har intervjuet tre lærere for å samle inn datamateriale. Funnene i datamaterialet viste at lærerne i stor grad opplevde elevers egen, problematiske atferd som årsak til den problematiske elevrollen. De jobbet derfor i hovedsak med å tilpasse rundt den enkelte elev for å unngå at eleven skulle vise problematisk atferd, når de arbeidet for å hjelpe eleven ut av den problematiske elevrollen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16128
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleProblematiske elevroller. En studie for å undersøke hvordan lærere opplever utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hva lærere gjør for å få enkeltelever ut av slike roller.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)