”Nasjonal realfagsstrategi – hva gjør vi?” : et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til implementering av den nasjonale strategiplanen ”Et felles løft for realfagene” i videregående skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1618Dato
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjørk, Janet MargaretSammendrag
Den nasjonale strategiplanen "Et felles løft for realfagene" involverer svært mange aktører i en nasjonal dugnad for å sikre bedre kvalitet og økt rekruttering til fagfeltet. Tiltaksplanen ansvarliggjør mange, men ser ut til å ha glemt skolene. Bakgrunnen for strategiplanen er bekymringen over at norske elever skårer lavt i internasjonale undersøkelser, og at for få velger realfagskrevende studier.
Målet med dette aksjonsforskningsprosjektet har vært å finne ut hvilket ansvar den enkelte skole har for å følge opp, og hvordan skolelederen kan bidra til å nå målene. Gjennom "et forskende partnerskap" med realfagseksjonen på egen skole har vi prøvd å finne ut hvilke tiltak som kan skape mer motivasjon, bedre resultater og økt rekruttering. Det teoretiske grunnlaget baserer seg på E.L. Dales teori om pedagogisk profesjonalitet (1997) og G. Bergs teori om frirommet for skolers utvikling (2003). Gjennom to fokusgruppeintervjuer med elever fra henholdsvis R1 og 2T har også elevenes synspunkter blitt trukket inn i analysen og drøftingen av prosjektet.
Aksjonsforskning har vist seg som en bra tilnærming pga endringsaspektet i prosjektet, og har bidratt til økt bevisstgjøring om hvordan både lærere og skoleledere kan utvide sitt handlingsrom og ta i bruk flere arenaer i opplæringen. Pedagogisk refleksjon på alle nivå bli et nøkkelord for en utvidet lærer- og skolelederprofesjonalitet.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: