Show simple item record

dc.contributor.advisorØien, Roald A.
dc.contributor.authorJensen, Heidi-Anita Pedersen
dc.date.accessioned2019-09-24T09:54:54Z
dc.date.available2019-09-24T09:54:54Z
dc.date.issued2019-05-12
dc.description.abstractFormål med denne studien har vært å undersøke hvordan mestring og motivasjon har påvirkning på drop out ungdommer på ungdomsskolen, med fokus på jenter. Det er et stort fokus på tema og hvordan få flest mulig unge til å gjennomføre et utdanningsforløp på nominert tid. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i å se på årsaker til drop out. Et det noen faktorer som kan kalles suksessfaktorer man tenker er medvirkende til at noen klarer å gjennomføre skoleforløpet. I oppgaven vil det også fremkomme tall og statistikker som viser hvordan det står til i dag sammenliknet med de siste års undersøkelser. Studiet viser en positiv endring i gjennomføring av utdanningsplan, og at det er en økning i antall unge som gjennomfører en høyere utdanning. Psykisk helse er et fokus som har blitt mer aktuelt å se på som årsak. Undersøkelsen viser at motivasjon, mestring, identitet og tilknytning har påvirkning på barn- og unges livsglede som igjen kan påvirke deres skolehverdag så vel som deres relasjon med andre. Studien viser at det er sammensatte årsaker som i mange tilfeller er grunn til at de unge dropper ut, og vi ser tendens til at det skjer i overganger fra mellomtrinn til ungdomsskole. Videre fremkommer det av studien at alternativ opplæringssted med fokus på praksis nær opplæring for ungdomsskole elever, kan være en suksessfaktor for elever som ønsker en skolehverdag med mye praktisk læring og stort fokus på samarbeid mellom skole og foreldremedvirkning. Studien har ved hjelp av spørsmål som omhandler blant annet årsaken til at elevene droppet ut, hva skjedde, når skjedde det og hva er årsaken til at eleven er tilbake på skolen igjen forsøkt å svare på problemstillingen; Har motivasjon og mestring påvirkning til at ungdommer dropper ut. Sett ut fra informantenes opplevelser samt relevant teori og andre studier finner vi at motivasjon og mestring i høy grad kan ses på som medvirkende faktorer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16274
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHvordan påvirker motivasjon og mestring drop out ungdommeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)