Viser treff 41-60 av 267

    • «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget 

      Fossli, Sofie Pernille Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For ...
    • Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge. 

      Elvan, Vibeke (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I en tid hvor ungdom bruker engelske lån fordi det er epic, eller slår helt over til engelsk just for fun, er det interessant å se hvordan de tilpasser språket i ulike kontekster, og om vi kan se forskjeller i bruk av engelsk hos ungdom på Østlandet og i Nord-Norge. I forlengelsen av dette, er det interessant å se på variasjonen av engelske innslag, og hvordan blant annet faktorer som flerspråklighet ...
    • "Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det". Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål 

      Fenes, Maria Iselin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne studien undersøkjer eg om auka nynorskeksponering kan verke inn på elevhaldningar til nynorsk, sidemålet deira. Studien min byggjer vidare på ein intervensjonsstudie med inspirasjon frå språkdusjmetodikken. I undersøkinga mi deltar seks klassar, som har hatt ulik grad av nynorskeksponering. Eg nytter spørjeundersøking og gruppeintervju for å undersøkje om intervensjonane har verka inn på ...
    • «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget 

      Bewalitz, Katharina Andersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme ...
    • Nordnorsk dialekt i talegjenkjenningsverktøy. En kvalitativ studie av hvordan Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål 

      Salamonsen, Maiken Katarina Ågård (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan talegjenkjenningsverktøyet Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål til standardspråklig norsk ortografi. Videre undersøker den hvorvidt informanter tilpasser sitt talemål til dikteringsverktøyet. Studien tar i bruk kvalitativ metode, med utgangspunkt i en hypotese om at talemålsverktøy er for lite tilpasset mangfoldet av norske talemål, med vekt på ...
    • Number specification in L2 processing of Subject-Verb agreement: An ERP study 

      Jafari, Mahdis (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-16)
      This is part of an ongoing study that investigates the processing of subject-verb agreement violation in Norwegian adult second language (L2) learners of English with advanced proficiency, using ERP responses. Unlike English, Norwegian lacks overt S(ubject)-V(erb) agreement marking. We manipulated number marking on the subject by using determiners and added S-V violations to see the influence of ...
    • Acquisition of Verbal Aspect in L2 English by advanced learners with L1 Russian and L1 Norwegian: A web-based eye tracking study 

      Ermolina, Iuliia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      It is well known that the similarities between L1 and L2 (also L3, etc.) facilitate language acquisition, whereas significant differences between them result in non-facilitating effects. These effects are known as Cross-Linguistic Influence (CLI). The main objective of the current study is to investigate the CLI, experienced by high proficient L2 English speakers when the grammatical aspect is being ...
    • Teaching agreement through grammar instruction in the lower secondary school: A comparison between implicit and explicit grammar instruction in L1 Norwegian learners of L2 English 

      Skaug, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      In this master’s thesis, L1 Norwegians in the lower secondary school are tested on their knowledge of L2 English subject-verb agreement. The main aim of the study is to examine why this grammatical phenomenon is challenging, and, additionally, to compare the effects of two instructional methods on grammar acquisition. The instructional methods under investigation are Task Based Language Teaching and ...
    • Change and Variation in the Trondheim Dialect 

      Størdal, Mikko (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This thesis explores the status and production of four characteristics traditionally observed in the Trondheim dialect as ongoing trends observed in the dialect suggests that the dialect is undergoing a process of levelling with Standard Eastern Norwegian. The characteristics investigated are wh-words, diphthongs, apocope, and palatalisation. The data was collected by use of an experiment, and finally ...
    • Cross-linguistic influence in adult multilingualism The acquisition of L3 Norwegian morphosyntax by L1 Spanish - L2 English speakers 

      Espindola, Augusto (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      The current thesis investigated the topic of cross-linguistic influence (CLI) at three different developmental stages of adult third language (L3) acquisition of Norwegian by sequential first language (L1) Spanish – second language (L2) English speakers (n = 18). Using a mixed methods approach consisting of a grammaticality judgment task and a closed-ended questionnaire on linguistic proximity, ...
    • L2 Acquisition of English by Persian L1 Speakers. Comparing Morphology, Syntax and Semantics The Bottleneck Hypothesis in L2 acquisition 

      Rajabi, Melika (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      In this thesis, I test the Bottleneck Hypothesis (Slabakova, 2008, 2013, 2016) in L2 acquisition of English by Persian L1 speakers. The Bottleneck Hypothesis (BH) examines what is difficult and what is easy to acquire in a second language. According to this hypothesis, functional morphology is the most challenging part for second language learners to acquire, while narrow syntax and semantics are ...
    • Acquisition of the English vowel system by Farsi and Gilaki speakers 

      Khoshrouz, Siavash (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      This study investigates the acquisition of English vowels by speakers of two Iranian varieties, Gilaki and Standard Farsi in the light of two CLI theories, namely the Full Transfer and Full Transfer Potential. The argument of this study is that Gilaki-Farsi bilingual speakers should be able to demonstrate a more pronounced differentiation of both vowel duration and spectral dimensions than monolingual ...
    • Las funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español? 

      Grøneng, Silje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-29)
      <p>Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi ...
    • La enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegos 

      Wikran, Erika Lovise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken ...
    • Fra bålplass til Facebook. Talemålsnær skriving i en liten og en stor Facebook-gruppe med jakttematikk 

      Steiro, Trine Rebekka Nyheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Dette prosjektet har problemstillinga «Hva kjennetegner språket i en stor og en liten Facebook-gruppe med jakttematikk?» For å svare på spørsmålet har jeg stilt to forskningsspørsmål: 1) Hvordan påvirkes språkvalg av medlemsstørrelse? 2) Hvordan påvirkes språkvalg av geografiske betingelser? Facebook-gruppene hadde ulik medlemsstørrelse og geografisk nedslagsfelt, men med jakt som felles tematikk. ...
    • Ambiposisjovnh - gïehtjedimmie njielje ambiposisjovnijste 

      Steinfjell, Maidi Persson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Fire sørsamiske adposisjoner med OVER-betydning og den semantiske forskjellen mellom post- og preposisjon. I denne oppgaven presenteres det hvordan man kan si OVER på sørsamisk med fire velkjente adposisjoner. De fire adposisjonene er aatsolen, bijjelen, dåaresth og rastah. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende «Hvordan kan man si OVER på sørsamisk og er det en semantisk forskjell mellom ...
    • A Comparative Study of L1 Norwegian and L1 Chinese Learners’ Acquisition of L2 English Subject-verb Agreement and Word Order 

      Tong, Jia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Nowadays, English has been widely used by L2 language learners. With respect to L1 Chinese and L1Norwegian speakers in the process of English learning, both groups are prone to a range of errors, especially in subject-verb agreement and word order. This thesis aims at exploring the L1 Chinese and L1Norwegian English learning difficulties in subject-verb agreement and word order and makes a comparison ...
    • Retroflexion of rhotic-plus-sibilant sequences at word junctions in Northern Norwegian dialects 

      Piliavets, Hanna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-09-15)
      Retroflexion at the junction of words is an optional process. Numerous previous works devoted to this topic analysed the process of retroflexion based on researcher’s intuition or examining the behaviour of retroflexes in an artificially created environment in laboratory conditions. In this work, the retroflexion of rhotic-plus-sibilant sequences at word junctions is observed in the natural ...
    • The weight and representation of Ryukyuan Miyako onsets: Initial geminate moraicity, markedness, and sonority 

      Myhre, Matias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      This thesis examines descriptive data on the Southern Ryukyuan Miyako languages and argues for a moraic account of the initial geminates found therein. All varieties of Miyako discussed require underived words to feature at least two morae, and the initial geminates in each variety appear to satisfy the bimoraic word minimality requirement. Segmental restrictions on the coerced (derived) moraicity ...
    • The acquisition of questions by a Mandarin-English bilingual child 

      Wang, Yuanqi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      Linguists have been debating on whether the two languages of bilingual children develop separately since 1990s. Some studies suggest when the two languages are acquired very early in life, each language develops separately (the Separate Development Hypothesis), while others show that bilinguals’ two languages can influence each other and that the weaker language is more vulnerable to cross-linguistic ...