Viser treff 61-80 av 267

    • Åarjelsaemien infinihte veerbehaemieh 

      Labj, Anja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-16)
      I denne masteroppgaven analyseres sørsamiske infinitte verbformer gjennom deres morfologi, syntaks og semantikk. Målet er å finne svar på hvilke infinitte verbformer som finnes i sørsamisk med hovedvekt på funksjonsanalyse, og gjennom dette beskrive et koherent system av infinitte verbformer fra et morfosyntaktisk perspektiv. På grunnlag av en tredelt funksjonsanalyse som tar for seg predikative og ...
    • Aptitude in the Classroom: an empirical study of the pedagogical functionality of the LLAMA test battery in an upper secondary school 

      Larsen, Morten Skillingstad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      This thesis explores the suitability of using aptitude testing and the LLAMA aptitude tests in a Norwegian upper secondary school class, and the potential pedagogical advantages such testing can have. Aptitude testing entails measuring language learners’ specific talent for learning foreign languages and this is an individual difference that exhibits considerable variation between learners (Dörnyei ...
    • Nynorsk som sidemål i dybdelæringens tid. En formativ intervensjonsstudie i form av språkbadsmetodikk på 8. trinn 

      Bårdsen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne studien undersøker jeg en bruksbasert tilnærming til nynorskopplæring som sidemål på ungdomsskolen. Inspirasjonen er hentet fra språkbadspedagogikken som er forankret i teorier om andrespråksinnlæring. Jeg har benyttet en nedskalert metode, språkdusjmetodikk, med utgangspunkt i en hypotese om at økt arbeid med og eksponering for det mindre brukte skriftspråket, nynorsk, vil styrke elevenes ...
    • «Katti e dokker ferdig på jobb?». Stilistisk variasjon i en gruppechat på Messenger. 

      Berg, Martine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne sosiolingvistiske studien av computer-mediated communication (CMC) tar utgangspunkt i 3042 ytringer postet i løpet av en tidsperiode på et halvt år i en gruppechat på Messenger. Gruppechatten består av 12 kvinnelige deltakere i starten av tjueårene, der jeg selv er en av de som deltar i chatten. Studien representerer den brukerorienterte tradisjonen i CMC-forskningen, og støtter opp om synet ...
    • Navnerenessanse i Larvik og Brunlanes? Sammenligning av navnemateriale fra 1865 og 1925 

      Liberg, Karoline Dolven (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      I denne oppgaven har jeg fokusert på den nordiske navnerenessansen i Larvik og Brunlanes, i åra 1865 og 1925. Formålet mitt har vært å undersøke om en kan finne utslag etter den nordiske navnerenessansen, og i den forbindelse har jeg brukt noen forskningsspørsmål. Jeg har derfor sett på a) om det er forskjell mellom 1865 og 1925, b) om det er forskjell mellom Larvik og Brunlanes, og c) om det er ...
    • Emojier i det digitale universet. En studie om bruk og tolkning av emojier i to aldersgrupper. 

      Mikkelsen, Guro Haddal (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      I dette masterprosjektet undersøker jeg forskjeller i bruk og tolkning av emojier i to ulike aldersgrupper. Denne studien er sosiolingvistisk og presenterer den brukerorienterte tradisjonen innenfor forskning på computer-mediated communication (CMC), som tar avstand til at språket på nettet bør studeres som en isolert enhet. Kontekstuelle premisser ses nemlig på som viktige faktorer for at språket ...
    • Crosslinguistic Influence in L3A; An investigation of L3 English acquisition among North Sámi-Norwegian bilinguals 

      Lantto, Melissa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      This thesis investigates cross-linguistic influence (CLI) in L3 acquisition among North Sámi-Norwegian bilinguals in comparison to Norwegian monolingual controls. The linguistic phenomena of investigation include subject-verb agreement and verb placement. The main overarching inquiry of this study is to determine if North Sámi-Norwegian bilinguals acquire English (as an L3) in the same fashion as ...
    • L1 transfer in the acquisition of English articles. Evidence from L1 Bulgarian and L1 Norwegian learners 

      Encheva, Daniela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      This study investigates the L1 transfer in the acquisition of articles in L2 English by L1 speakers of Bulgarian and Norwegian. Bulgarian differs from English in that it has no overt indefinite article, the definite article is postposed, and it expresses genericity by means of the definite article. Norwegian is similar to English in that it has overt indefinite article. The definite article in ...
    • Ab Initio Adult Third Language Acquisition: Transfer source selection and effects of CLI in acquisition of an artificial language 

      Stevens, Dashiel Naea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      The field of generative third language acquisition has seen considerable activity in the last decade, resulting in several dominant models which seek to explain the phenomenon of cross-linguistic influence (CLI) and transfer. This study investigates the role of previously acquired languages, Norwegian and English, in the acquisition of morphosyntax of a miniature artificial language (MAL) at the ...
    • Code-Switching in Multilinguals: A Narrative Elicitation Study with L1 Arabic, L2 English, L3 Norwegian Speakers. The Role of Cognates, Dominance and Typological proximity 

      Holst, Sam (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      This study aims to investigate the phenomenon of code-switching in multilingual. Participants in this study speak Arabic as L1, English as L2, and Norwegian as L3. The focus will mainly be on two main patterns in code-switching: The Insertion of cognates and the Direction of the cross-linguistic influence. More specifically, we will investigate if the co-activation effect on cognates would increase ...
    • Cross-linguistic influence in the acquisition of the English determiner and tense-aspect systems by L1 Norwegian, L1 German and L1 Russian speakers 

      Niskova, Vladyslava (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      This thesis investigates the cross-linguistic influence in the acquisition of the English determiner (article) and tense-aspect systems by L1 Norwegian, L1 German and L1 Russian speakers. The field of Second Language Acquisition allows conducting research by comparing the influence of the certain features of different languages in relation to the target L2 that is being acquired. Such feature as ...
    • Bilingual vocabulary acquisition A corpus-based case study 

      Varhaug, Esther (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      A bilingual learning two languages from birth seems to follow the same developmental trajectory as that of a monolingual. However, within vocabulary acquisition persistent and significant differences have been found between bilingual and monolinguals when the languages of bilinguals are compared separately to monolinguals’ level. The domain specific nature of a bilingual’s vocabularies is an important ...
    • Argument structure and morphological marking in Indonesian: A research on verbalisations and its consequences for nominalisations 

      Violine, Melody (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-12)
      This thesis aims at providing an analysis of the mapping between the morphological marking and argument structure in Indonesian, studying the role that the verbal prefixes and suffixes use in the standard variety of this language play in defining syntactic configurations that support the presence of arguments. Secondarily, the thesis also discusses how nominalisation of the relevant verb classes ...
    • The effect of media habits on English proficiency: A study of L1 Norwegian teenagers 

      Andersen, Daniel Flakowski (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2017-05-14)
      This thesis compares the media habits of 86 Norwegian youth with their English proficiency. The goal is to investigate how much English we learn by e.g. watching TV, playing video games or listening to music. The 86 participants were between 16 and 20 years old, and answered a survey where they specified the number of hours they spent on an average day on each type of media. After this, they took ...
    • Investigating the Bottleneck Hypothesis in Second Language Acquisition The acquisition of narrow syntax and functional morphology among Norwegian L2 learners of English 

      Jensen, Mirjam Gustava (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2017-05-15)
      In this thesis, I test the Bottleneck Hypothesis (Slabakova 2008, 2013, 2016). The Bottleneck Hypothesis (BH) accounts for what is easy and what is hard to acquire in a second language (L2). The BH claims that functional morphology is the difficult part of second language acquisition, and that narrow syntax, for instance, is easier to acquire. More specifically, the BH argues that when English is ...
    • «Æ har fortsatt myredialækt! Æ snakke ikkje sånn så di i Tromsø!» En språkvitenskapelig masteravhandling om språkvariasjon, dialekt og holdninger hos seks øksnesværinger i Tromsø by 

      Reinholdtsen, Kristina Hansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne masteravhandlingen er språk på flyttefot i fokus. Hva skjer med språket når man flytter på seg, og hva skjer når flyttingen skjer mellom bygd og by? Seks innflyttere i Tromsø som opprinnelig kommer fra Øksnes kommune i Nordland ble intervjuet, og gjennom transkripsjon har jeg kartlagt språkene deres. Informantene hadde bodd i Tromsø i alt fra 7 til 18 år, og gruppen utgjorde tre kvinner og ...
    • The Effect of Media Habits on L2 English Proficiency: A study of L1 Norwegian lower secondary pupils 

      Lamvik, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-03)
      This thesis explores the possible significant interactions between lower secondary school pupils’ English proficiency and the extent and characteristics of English language exposure from their media habits and out-of-school activities. The English language has manifested itself in the Norwegian society, and teenagers are exposed to considerable amounts of English in their everyday lives. A ...
    • Subject-verb agreement in written English by L1 Norwegian university students: Error patterns, causes, and implication for teaching 

      Son, Minjeong (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-02)
      This thesis investigates S-V agreement in written English by L1 Norwegian university students. The aim of the study is to chart out the most difficult conditions for S-V agreement at a later stage of L2 acquisition, which may need a special focus in explicit language teaching. The data are drawn from an analysis of learner language focusing on the feature of subject-verb agreement across different ...
    • Fra Hansen til Figenschau. En undersøkelse av etternavnsendringer i Nord-Norge fra 1996 til 2000 

      Bakken, Trine Sand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002)
      Formålet med denne undersøkelsen har vært å få større kunnskap om etternavnsendringer i Nord-Norge. Jeg var ute etter å finne mønstre og tendenser i endringene som blir gjort, og det var dermed nødvendig å foreta en kvantitativ undersøkelse. Jeg begrenset meg til navneendringer foretatt i tidsrommet 1996 - 2000, og personene i materialet måtte være bosatt i Nord-Norge. Videre satte jeg som krav at ...
    • Sija-sanan kieliopillistuminen Agricolasta nykysuomeen 

      Kjærstad, Thomas Brevik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-02)
      Oppgaven handler om det finske ordet sija 'plass, sted', og hvordan språkendringsprosessen grammatikalisering har påvirket ordets betydning. Slik som det norske ordet sted også brukes i mer abstrakte uttrykk som i stedet for / istedenfor, så brukes også sija blant annet i uttrykket sen sijaan 'i stedet for' i moderne finsk. Målet med oppgaven er å kartlegge grammatikaliseringen av ordet sija, og å ...