Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16317Date
2019-06-28Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Casestudien undersøker hvordan samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse
påvirker læring og utvikling av transaksjonsminnesystem (TMS) på operativt nivå horisontalt mellom
etater. Datamaterialet er innhentet fra ni norske nødmeldingssentraler med ulike samarbeidsbetingelser
og geografi og er kategorisert i modellene SAMLOK, SPREDT og NÆR. Analysen av kvalitative intervjudata,
observasjons- og medlyttdata viser at læring i de ulike etatenes nødmeldingssentraler skjer
situert i et praksisfellesskap mellom operatører under og i etterkant av hendelser. Samlokalisering i
SAMLOK ga et teknisk-organisatorisk læringsmiljø horisontalt mellom nødmeldingssentralene som
utvidet praksisfellesskapet og økte operatørenes TMS relatert til de andre nødetatenes behov, kompetanse
og oppgaver. Nødmeldingssentraler som er SPREDT- eller NÆR-lokalisert, har et etatsspesifikk
praksisfellesskap og begrensede muligheter til systematisk erfaringslæring og refleksjon på tvers av etatene.
Ledere som møtes regelmessig, kan være pådrivere for erfaringsdeling og kunnskapsdeling horisontalt
mellom nødmeldingssentraler. The case study investigates how co-location of police, fire and health emergency coordination centrals (ECCs) affects learning and development of transactional memory systems (TMS) at operational level between agencies. The data come from nine Norwegian ECCs with different cooperation conditions and geography, categorized in the models SAMLOK, SPREDT and NEAR. The analysis of qualitative interview data, observation and compliance data revealed that ECCs are communities of practice where learning takes place between operators during and after events. Co-location in SAMLOK provided a technical organizational learning environment that included the ECCs in an expanded community of practice that increased operators 'TMS on the needs, competencies and tasks of the other agencies’ emergency services. ECCs that are SPREDT or NEAR located have an agency’s practice community and limited opportunities for experience based learning between the agencies. SPREDT and NEAR did not systematic share experiences and reflect for development between agencies.