Elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for dem
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16370Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Mikalsen, Sandra IselinSammendrag
I forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert på hvordan elever med stort læringspotensial fremstilles i den teoretiske litteraturen, og hvilke strategier for tilpasset opplæring som anbefales for disse elevene.
Gjennom en temasentrert tekstanalyse kom jeg fram til at det var små nyanser mellom benevnelsene, slik at det er rimelig å anta at de omtaler samme elevgruppe – elever med stort læringspotensial. Denne elevgruppen kan blant annet beskrives som utforskende og enestående innenfor bestemte områder, med enkelte sosiale utfordringer. Ved bruk av samme metode kom jeg også fram til at strategier som baserer seg på elevens forutsetninger og behov, utgjør de mest egnede strategiene for å tilpasse opplæringen til elever med stort læringspotensial.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: