Veien til en inkluderende og god fremtid i Norge. En kvalitativ studie om hva som kan fremme og hemme for gjennomføring i introduksjonsprogrammet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16464Date
2019-10-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Dette er en kvalitativ studie om hva i introduksjonsprogrammet som kan fremme og hemme deltakernes gjennomføring sett ut fra deltakers perspektiv. Det er fem bosatte kvinnelige flyktninger, med rett og plikt til deltakelse, som har delt av sine erfaringer og sine opplevelser av introduksjonsprogrammet. Vi ønsket, gjennom erfaringer fra de som kjenner «hvor skoen trykker», å bidra til å finne mulige faktorer til hva som kan gjøres annerledes eller suppleres med i introduksjonsprogrammet slik at flere lykkes med gjennomføringen.
Undersøkelsen viser at introduksjonsprogrammet har et forbedringspotensial i forhold til å være et av de viktigste virkemidlene for nyankomne migranter til raskt å komme inn i og forbli i arbeidslivet. Det vil være essensielt å lytte til deltakeres erfaringer og opplevelser av introduksjonsprogrammet og programmets innhold for å tilrettelegge for en god språklæring og integrering. Deltakeres tidligere utdanning og yrkeserfaring bør vektlegges dersom læringsutbytte skal bli best mulig. På tross av at dette er en kvalitativ studie med få respondenter kan man anta at funnene illustrerer en felles problematikk.
Nøkkelord: Introduksjonsprogrammet, individuell plan, resiliens, språk, brukermedvirkning, nettverk, migrasjon, migrasjonsprosess
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: