dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Kjøndahl, Trude | |
dc.date.accessioned | 2008-12-18T11:48:22Z | |
dc.date.available | 2008-12-18T11:48:22Z | |
dc.date.issued | 2008-11-15 | |
dc.description.abstract | Gjennom problemstillingen "hvilken betydning har teamorganisering av aldersblandete baser for spesialundervisning i matematikk" belyses følgende spørsmål i oppgaven:
- Blir matematikklærere brukt til spesialundervisning i matematikk?
- Blir spesialpedagoger brukt til spesialundervisning i matematikk?
- Hva er avgjørende for hvilken kompetanse som ”benyttes”?
- Samarbeides det mellom basene?
- Hva anses som fordeler og ulemper ved basevis organisering?
- Kunne elevene vært bedre tjent med en annen organisering av spesialundervisningen?
I første del av oppgaven belyses det gjennom teori hva det vil si å kunne matematikk, samt ulike perspektiver på læring, som er relevant for å definere begrepet matematikkvansker. Studien er i hovedsak kvalitativ, men kvantitative data inngår også. Et spørreskjema besvart av lærere på ulike baser på en ungdomsskole står sentralt. Ved å drøfte resultatene fra analyser innad og på tvers av basene synliggjøres sammenhenger mellom kompetansen til lærerne på temaet og spesialundervisningen i matematikk for basens elever. Funnene viser stor variasjon i hvilke kompetanse som benyttes i spesialundervisningen i matematikk. Det finnes lite relevant litteratur fra tidligere forskning på spesialundervisning i ungdomsskoler organisert som aldersblandete baser. Siden stadig flere ungdomsskoler organiseres som baser, økes også behovet for forskning som sammenligner denne typen undervisning med tradisjonell organisering av undervisning. | en |
dc.format.extent | 4702051 bytes | |
dc.format.extent | 2065 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | text/plain | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1697 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1470 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | PED-3901 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.title | Faglig kompetanse vs. teamorganisering av lærere på basen : hvilket tilbud får den enkelte elev ved spesialundervisning i matematikk? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |