Show simple item record

dc.contributor.advisorAamold, Svein
dc.contributor.authorTingvoll, Tone Kristine Thørring
dc.date.accessioned2008-12-18T12:21:24Z
dc.date.available2008-12-18T12:21:24Z
dc.date.issued2008-11-17
dc.description.abstractIver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofelaš – Iver Jåks – Veiviseren (Universitetet i Tromsø 2002) er bare noen eksempler på en usedvanlig posisjonering av en norsk minoritetskunstner. Samisk eldre og nyere kultur synes å ha stått helt sentralt for Iver Jåks. Likeså hans egen identitet som same. Men det er en viktig forskjell mellom å ha en identitet, og å bli identifisert. Dette aktualiseres i andres oppfatninger av verkene og kunstneren. Med Jåks' sentrale posisjon, og med den kulturelle revitaliseringsprosessen som bakgrunn, er det lett å se hans kunst som sannhetsvitner om samisk kunst og kultur. Et kunstverk kan forstås som et tidsvitne, men ikke som å representere virkeligheten, verken til kunstneren, kulturen eller konteksten. I oppgaven anlegges det et postkolonialistisk perspektiv. Målet er å undersøke hvilken betydning spørsmål om identitet og kultur kan ha fått for Iver Jåks' kunst, samt hvilken betydning hans etniske tilhørighet kan ha fått for resepsjonen og formidlingen av den. De fleste verkene som undersøkes kan knyttes til 1990-tallet, og slik også postmodernistisk teori og kunstpraksis.en
dc.format.extent200296901 bytes
dc.format.extent2073 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1698
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1474
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDKVI-3900nor
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128en
dc.titleIdentitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv.en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record