Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordahl-Pedersen, Hilde
dc.contributor.authorReinholdtsen, Tina Mari
dc.date.accessioned2020-01-10T10:00:13Z
dc.date.available2020-01-10T10:00:13Z
dc.date.issued2019-11-26
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg tatt for meg hva ledelsen i KOA har vektlagt i prosessen fra liten gründerbedrift til stor vekstbedrift. Jeg har med utgangspunkt i teori om organisasjoners livssyklus (vekstfaseteori) tatt for meg de naturlige endringene i lederutfordringene når KOA vokste, og hvordan ledergruppa løste disse utfordringene. Videre har jeg med utgangspunkt i forskning rundt faktorer som fremmer vekst i bedrifter tatt for meg de suksessfaktorene ledergruppa i KOA har fremhevet. Ved bruk av kvalitativ metode og dybdeintervjuer har jeg undersøkt hva mine informanter (ledergruppa i KOA) har vektlagt i prosessen – og det er altså deres betraktninger som legges til grunn i analysen. Funn i studien er i stor grad sammenfallende med teori om både organisasjoners livssyklus og forskning på faktorer som fremmer vekst i bedrifter, med noe avvik når det gjelder gründerens rolle i organisasjonen under veksten. Mine funn viser nemlig at gründeren har hatt en sentral rolle helt frem til KOA ble solgt i 2016, som er divergens med vekstfaseteori. Når det gjelder de naturlige endringene i lederutfordringene viser funn at den første store utfordringen i KOAs «livssyklus» var å få bedriften opp på beina, og dette ble i stor grad løst av at gründer hadde en troverdighet rundt sin visjon. Han risikerte egen økonomi, og med litt starthjelp ble KOA en realitet. Behovet for KOAs tilbud viste seg å være stort, og organisasjonen måtte stadig endre struktur for å legge til rette for vekst. Underveis møtte lederne på utfordringer både i forhold til formalisering og sentralisering, og det oppsto utfordringer knyttet til differensieringen og integrasjonen i bedriften. Løsningene på disse utfordringene har i stor grad vært suksessfaktorer for veksten, - og funn viser at KOA har vært spesielt god på å rekruttere riktige mennesker inn til bedriften, og utvikle sin humankapital gjennom opplæring og forankring av kultur og verdier. Samspillet i ledergruppa har lagt grunnlaget for en god organisasjonskultur preget av fleksibilitet og dugnadsånd, og en proaktiv markedsstrategi har vært fremtredende.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17053
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectGründeren_US
dc.subjectVekstfaseren_US
dc.subjectLederutfordringeren_US
dc.subjectSuksessfaktoren_US
dc.subjectVekstbedriften_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleFra liten gründerbedrift, til stor vekstbedrift – hva skyldes suksessen? Lederne i KOA sine betraktninger – en kvalitativ casestudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)