Flerkulturelle studenter som ressurs i høyere utdanning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1724Date
2008-11-17Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Munkvold, Kirsti JohanneAbstract
Denne masteroppgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn ved en tannpleierutdanning. Innledningsvis tas det utgangspunkt i Kompetansetrekanten, som viser inndelingen av profesjonell kompetanse. For å kunne utøve tannpleieryrket på en kompetent måte er teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse en forutsetning. Hovedfokus i denne oppgaven var minoritetsstudentenes utfordringer knyttet til faglig læringsutbytte, tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter ved tannpleierutdanningen. Dette synes å være avhengig av god kommunikasjon med lærere, medstudenter og praksisveiledere på arenaer som tradisjonell klasseromsundervisning, i gruppearbeid og i praksis på studentklinikk og ekstern praksis på tannklinikker rundt om i landet. Dette er områder som belyses gjennom teori, gjennom empirisk undersøkelse og drøftinger. I studien har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming, nærmere bestemt det semi-strukturerte forskningsintervju. Jeg har intervjuet 5 tannpleierstudenter som gikk 2.året på studiet. Et av momentene som kom frem var språklige utfordringer på de ulike læringsarenaene, som kan føre til dårligere læringsutbytte for studenter med minoritetsbakgrunn. Avslutningsvis diskuteres implikasjoner i forhold til de utfordringer som har kommet frem i oppgaven.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: