ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for kjemi
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for kjemi
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På vei mot en kollegial tilnærming til undervisning – seminarundervisning og pedagogisk opplæring av stipendiater

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17365
DOI
https://doi.org/10.5324/njsteme.v3i1.2992
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.222Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019-03-19
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Johansen, Greta Kristine; Beerepoot, Maarten
Sammendrag
Seminarundervisning har en viktig rolle i realfagsundervisning i høyere utdanning. Læringsaktivitetene i seminarene samsvarer ofte godt med eksamensformen og dermed bidrar seminarundervisning betydelig til constructive alignment (Biggs, 1999) i et emne. Den viktige rollen seminarundervisning har står i sterk kontrast med den begrensede eller fraværende opplæring som mange seminarlærere får. Seminarlærere er ofte masterstudenter eller stipendiater som ikke har tidligere erfaring med undervisningi høyere utdanning. Opplæring og videreutvikling av seminarlærere er en viktig forutsetning for å opprettholde kvalitet på undervisning i høyre utdanning.

Målet med artikkelen er å drøfte hvordan man kan bidra til en mer kollegial tilnærming til undervisning og til opplæring av nye seminarlærere ved eget institutt. Vi diskuterer disse spørsmålene i lys av en workshop vi har organisert rundt tema seminarundervisning og en etterfølgende evaluering blant deltagerne om holdninger og utbytte av erfaringsutveksling med kollegaer.

Evalueringen viser et tydelig behov for et forum for erfaringsutveksling rundt undervisning på tvers av emner. Erfaringsutveksling i denne formen gir mye utbytte for deltagerne og kommer til gode for nye stipendiater som skal ha seminarundervisning. Erfaringsutveksling med erfarne undervisere bør likevel suppleres med pedagogisk og fagdidaktisk opplæring og kontinuerlig oppfølging av erfarne kollegaer innen fagfeltet.

Forlag
Nordic Journal of STEM Education
Sitering
Johansen, Beerepoot. På vei mot en kollegial tilnærming til undervisning – seminarundervisning og pedagogisk opplæring av stipendiater. Nordic Journal of STEM Education. 2019;3(1):38-41
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi) [565]
Copyright 2019 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring