Adoptering av organisasjonsideen samfunnsansvar
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/17386Date
2019-11-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Laugerud, May FylkesnesAbstract
Temaet for denne masteroppgaven er organisasjonsideen Corporate Social Responsibility (CSR) eller bedrifters samfunnsansvar. Samfunnsansvar blir karakterisert som en av mange ideer eller oppskrifter for hvordan bedrifter bør se ut og opptre for å oppnå legitimitet og et godt omdømme. Organisasjonsoppskrifter er immaterielle ideer og de må derfor først fortolkes og forstås før de kan adopteres. Jeg har foretatt en kvalitativ casestudie av en bedrift. Oppgavens problemstilling er som følgende:«Hvilken forståelse har Rensebedriften av organisasjonsideen samfunnsansvar og hvorfor har bedriften adoptert denne ideen?» Empiri for undersøkelsen er innhentet gjennom kvalitative intervju og dokumentanalyse. For å belyse problemstillingen benyttes et teoretisk rammeverk bestående av teori om organisasjonsideen samfunnsansvar, Schwartz og Carrolls (2003) tre domene modell av samfunnsansvar, samt verktøyperspektivet, symbolperspektivet og perspektivet om identitetsforvaltning. Funnene viser at Rensebedriftens forståelse av organisasjonsideen samfunnsansvar innebærer å bidra til å gjøre verden litt bedre ved å bry seg om mennesker og miljø. Ved å benytte tre-domene modellen, ble det vist at bedriften har både økonomiske, juridiske og etiske aktiviteter som reflekterer bedriftens forståelse av samfunnsansvar.
Funnene i undersøkelsen støtter ikke opp om forklaringskraften til symbolperspektivet, om at Rensebedriften har adoptert organisasjonsideen samfunnsansvar som følge av eksternt press. Verktøyperspektivet kan til dels forklare adopteringen, ved at bedriften har adoptert ideen for å bli mer konkurransedyktig. Undersøkelsen avdekket at perspektivet om identitetsforvaltning har størst forklaringskraft. Adopteringen av organisasjonsideen kan sees på som en måte bedriften ønsker differensiere seg fra andre mindre miljøbevisste bedrifter og for å håndtere sitt omdømme.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: