Show simple item record

dc.contributor.advisorDidriksen, Stine Meier
dc.contributor.authorLaugerud, May Fylkesnes
dc.date.accessioned2020-02-13T09:48:53Z
dc.date.available2020-02-13T09:48:53Z
dc.date.issued2019-11-29
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er organisasjonsideen Corporate Social Responsibility (CSR) eller bedrifters samfunnsansvar. Samfunnsansvar blir karakterisert som en av mange ideer eller oppskrifter for hvordan bedrifter bør se ut og opptre for å oppnå legitimitet og et godt omdømme. Organisasjonsoppskrifter er immaterielle ideer og de må derfor først fortolkes og forstås før de kan adopteres. Jeg har foretatt en kvalitativ casestudie av en bedrift. Oppgavens problemstilling er som følgende:«Hvilken forståelse har Rensebedriften av organisasjonsideen samfunnsansvar og hvorfor har bedriften adoptert denne ideen?» Empiri for undersøkelsen er innhentet gjennom kvalitative intervju og dokumentanalyse. For å belyse problemstillingen benyttes et teoretisk rammeverk bestående av teori om organisasjonsideen samfunnsansvar, Schwartz og Carrolls (2003) tre domene modell av samfunnsansvar, samt verktøyperspektivet, symbolperspektivet og perspektivet om identitetsforvaltning. Funnene viser at Rensebedriftens forståelse av organisasjonsideen samfunnsansvar innebærer å bidra til å gjøre verden litt bedre ved å bry seg om mennesker og miljø. Ved å benytte tre-domene modellen, ble det vist at bedriften har både økonomiske, juridiske og etiske aktiviteter som reflekterer bedriftens forståelse av samfunnsansvar. Funnene i undersøkelsen støtter ikke opp om forklaringskraften til symbolperspektivet, om at Rensebedriften har adoptert organisasjonsideen samfunnsansvar som følge av eksternt press. Verktøyperspektivet kan til dels forklare adopteringen, ved at bedriften har adoptert ideen for å bli mer konkurransedyktig. Undersøkelsen avdekket at perspektivet om identitetsforvaltning har størst forklaringskraft. Adopteringen av organisasjonsideen kan sees på som en måte bedriften ønsker differensiere seg fra andre mindre miljøbevisste bedrifter og for å håndtere sitt omdømme.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17386
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectOrganisasjonsideen_US
dc.subjectSamfunnsansvaren_US
dc.subjectCorporate Social Responsibilityen_US
dc.subjectCSRen_US
dc.subjectThree-Domain Modelen_US
dc.subjectVerktøyperspektiveten_US
dc.subjectSymbolperspektiveten_US
dc.subjectIdentitetsforvaltningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleAdoptering av organisasjonsideen samfunnsansvaren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)