Fortellinger om digital ledelse
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/17388Date
2019-11-27Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er ledelse i lys av digital transformasjon. Vi har studert hva sentrale aktører i norsk næringsliv mener er viktig for å lykkes med ledelse av digital transformasjon ved å kartlegge deres forestillinger og perspektiver på ledelse. Videre har vi sett på hvorvidt disse perspektivene samsvarer med teoretiske bidrag om ledelse, digitalisering og digital transformasjon. I valg av metode valgte vi å bruke en kvalitativ tilnærming til emnet. Ved hjelp av en intervjuguide har vi analysert et utvalg av 98 podkaster fra podkast-serien «De som bygger det nye Norge» av Oslo Business Forum og Silvija Seres, der norske næringslivsaktører som hevdes å være i verdensklasse når det gjelder digital transformasjon og digitale nyvinninger, er intervjuet om temaet digital transformasjon. Før podkastanalysen gjorde vi en strukturert gjennomgang av relevante teoretiske bidrag om digital ledelse. Denne gjorde oss i stand til å peke ut syv aspekter som fremstod som sentrale for å lykkes med digital ledelse; Visjon, Fleksibilitet, Samarbeid og relasjoner, Kunnskap, Motivasjon og inspirasjon, Meritokrati og Egenskaper som ikke kan digitaliseres. Gjennom podkastanalysen har vi funnet at respondentene i stor grad underbygger og utdyper disse syv aspektene fra de teoretiske bidragene. Respondentene trekker imidlertid også frem fem øvrige områder som sentrale for å lykkes med ledelse av digital transformasjon; Nærhet til kundene og markedet, Organisatorisk transformasjon, Nye måleparametere, Innovasjonsfokus og Forståelsen av et samfunnsansvar. Disse totalt 12 aspektene utgjør dermed essensen av hva våre respondenter, som sentrale aktører i norsk næringsliv, mener er viktig for å lykkes med ledelse av digital transformasjon. Vi har gjennom de teoretiske bidrag om digital ledelse funnet at digital ledelse som ledelsesdisiplin har mange paralleller og likhetstrekk med endringsledelse og transformasjonsledelse, men at det er den digitale teknologien som i hovedsak er driveren bak endringen. Det paradoksale er at det på tross av den «harde» teknologiske driveren er ivaretakelsen av de mer «myke», menneskelige og emosjonelle sidene ved ledergjerningen som må stå i fokus for å lykkes med digital ledelse. Perspektivene kjent fra transformasjonsledelse og endringsledelse, spesielt fra endringsledelsens Strategi O, viser seg videre å være fremtredende også blant sentrale aktører i norsk næringsliv. Ikke minst samsvarer disse perspektivene i stor grad med de teoretiske bidrag om ledelse, digitalisering og digital transformasjon, sammenfattet som digital ledelse i vår oppgave.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: