Outsider Art? Herleik Kristiansens kunstneriske prosesser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/17611Date
2019-12-09Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Denne artikkelen utfordrer anvendeligheten av konseptet Outsider Art gjennom en analyse av Herleik Kristiansens kunstneriske prosesser. Kristiansen er psykisk utviklingshemmet, og i perioden 1963–93 var han beboer ved institusjonen Trastad Gård. Prosessene som diskuteres er: Kristiansens utvikling som kunstner, hans særegne måte å skape kunst på og til sist transformasjonen av natur til kultur i verkene hans, der vi presenterer en alternativ fenomenologisk lesning av Fugler i snøstorm. This article challenges the usefulness of the concept of Outsider Art with specific reference to Herleik Kristiansen’s artistic development and aesthetic expression. Between 1963 and 1993, Kristiansen was institutionalized as one of the many mentally disabled children at Trastad Gård. This turned out to be what fostered his development as an artist. Examining his artistic processes, this article argues that Kristiansen’s works are expressions of his belonging in the world.
Publisher
IdunnCitation
Federhofer, Høvik. Outsider Art? Herleik Kristiansens kunstneriske prosesser. Kunst og kultur. 2019(4):240-253Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)