Resitasjon og musikk utdyper teksttolkningen. Litt om boka, CDen og teaterstykket Beaivi, áhcázan
Author
Gaski, HaraldAbstract
Verket Beaivi, áhčážan (Solen min far) utgjør på sett og vis en egen trilogi. Trilogien består av ei bok med dikt som er nummerert og to CD-sett. Den ene CD’en (CD 4) er musikk som Nils-Aslak Valkeapää og Esa Kotilainen laget til Dalvadis-teaterets oppsetning Beaivi, áhčážan, basert på et utvalg tekster fra boka. Dalvadis-teateret var lokalisert i Karesuando i Nord-Sverige. De turnerte med stykket Beaivi, áhčážan i store deler av det nordsamiske bosetningsområdet i 1988. De sier selv om stykket at det er en forestilling unnfanget av sola, født av sola, en strøm i livets sirkel, en forestilling som forsvarer retten til eksistens for sårbare kulturer. Det andre CD-settet (CD 10) består av fire CDer hvor Valkeapää selv leser opp diktene i boka. Framførelsen er ispedd musikken fra CD 4.
I denne artikkelen ønsker jeg å se nærmere på samspillet mellom musikken og opplesningen av dikt fra boka som omhandler ulike tildragelser under et samisk marked. Diktene fra 381 til og med 395 i Solen, min far er interessante som eksempler på Nils-Aslak Valkeapääs innlevelsesevne i hvordan det kan ha vært på markedsplassene i gamle dager.