ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Norges fiskerihøgskole
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Norges fiskerihøgskole
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alt på land

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18226
Thumbnail
View/Open
article.pdf (320.6Kb)
Published version (PDF)
Date
2020-03-31
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Svorken, Marianne; Høgstad, Maria Alfredsen; Esaiassen, Margrethe; Nøstvold, Bjørg Helen
Abstract
Mye av restråstoffet som oppstår om bord på norske torsketrålere blir ikke ført til land. I denne artik-kelen drøfter vi hvorfor fartøy i akkurat denne gruppen ikke utnytter restråstoffet bedre. Gjennom en kvalitativ tilnærming supplert med tallanalyser fra landingsstatistikken diskuteres mulige forklarings-variabler og løsninger. Våre resultater viser at ivaretakelse av restråstoff forbindes med økte kostna-der og et marked med lav betalingsvilje. Teknologi fremstår som viktig for utviklingen fremover, mens flåtestrukturen gjør lasteromkapasitet og tid til knapphetsfaktorer. Videre diskuteres praktiske og te-oretiske implikasjoner av disse funnene.
 
In this article we investigate why a large proportion of Norwegian cod trawlers do not take care of the residuals from their fishery. Possible explanatory variables and solutions are discussed through a qual-itative approach supplemented with numerical analyzes from the landing statistics. Our results show that safeguarding residuals is associated with increased costs and a market with low willingness to pay. Technology appears to be important for future developments, while the fleet structure makes load capacity and time scarcity factors. Implications, both managerial and theoretical, are discussed in the end section.
 
Description
Published version available at: https://okonomiskfiskeriforskning.no/alt-pa-land/
Publisher
Nofima
Citation
Svorken M, Høgstad, Esaiassen ME, Nøstvold Bh. Alt på land. Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi. 2020;30:1-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole) [1053]
© Nofima AS

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)