«Kan vi fortsette å jobbe i små grupper, det føles mye tryggere å engasjere seg der». En aksjonsforskningsstudie der samarbeidslæring blir innført som ny forskningsbasert pedagogisk modell
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18244Date
2019-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Furulund, Jens-ErikAbstract
Forskning på kroppsøvingsfaget i Norge tyder på at noen elever ikke liker faget og at faget preges av gamle tradisjoner og diskurser. I egen kroppsøvingsundervisning tror jeg manglende verbal involvering hos elevene er en av barriere for læring, utvikling og interesse for faget. Jeg hadde derfor et ønske om å utvikle undervisningen og en tanke om at samarbeidslæring som evidensbasert undervisning, kunne bidra til ønsket utvikling.
Hensikten med studien er en evidensbasert utvikling av egen praksis, ved å undersøke elevenes og mine erfaringer ønsker jeg å få et dypere innblikk i denne prosessen. Forhåpentligvis vil denne utviklingen også inspirere andre til å utvikle egen praksis. Med dette utgangspunktet ble forskningsspørsmålet:
- Hvilke erfaringer gjør elever og en lærer seg når samarbeidslæring innføres som en ny undervisningsmetode?
For å oppnå hensikten med studien og svare på forskningsspørsmålet valgte jeg å gjøre en aksjonsforskningsstudie i min egen praksis. Data ble samlet gjennom feltnotater, elevenes logger og observasjoner gjort av en ekstern observatør. Dataene ble analysert gjennom en tematisk analyse, i samarbeid med et forskende felleskap. Videre ble funnene diskutert opp mot grunnlagsdokumenter, tidligere forskning og det teoretiske grunnlaget. Teoriene bak den konseptuelle tilnærmingen til samarbeidslæring og Deweys pedagogiske teori danner det teoretiske grunnlaget for diskusjonen.
Funnene i denne studien tyder på samarbeidslæring har bidratt til å utvikle et mer inkluderende læringsmiljø og at elevenes læring nå i større grad oppfyller kravene i grunnlagsdokumentene. Mer presist viser resultatene at de ufravikelige elementene i samarbeidslæring (positiv gjensidig avhengighet, individuelt ansvar, prosessvurdering, utvikling av sosiale ferdigheter og at man jobber ansikt til ansikt) har vært meget sentrale og bidratt til at elevene har blitt mer verbalt aktive. Økt fokus på læring, spesielt sosiale ferdigheter og evnen til å samarbeide er også tydelige funn. Prosjektet har utviklet min undervisning og vil forhåpentligvis kunne inspirere andre både på skolen og gjennom erfaringsdeling til å gjøre det samme.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: