Barn i mekling, når barnevernet er involvert
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18331Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Schenk, KristinAbstract
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg hatt til hensikt å se nærmere på og utdype barns budskap til foreldre, i meklingssaker hvor barnevernet er involvert. Datamateriale for oppgaven var allerede samlet inn, i forbindelse med forskningsprosjektet ”Høring av barn i mekling” (HBIM). Av det totale materiale, består mitt utvalg av 28 meklingssaker, med budskap fra til sammen 43 barn. Budskapene til barna er frembragt i samtale mellom barn og mekler, gjennom bruk av meklingsmodellen ”Barn i mekling” (BIM). Synet på barn som selvstendig individ med rett til egne tanker og meninger er med på å løfte debatten om barn og barns rettigheter. Forholdet mellom barns rett til beskyttelse, og barns rett til å bli hørt, kommer tydelig frem ved barns deltakelse i mekling. Oppgaven tar for seg hvordan barnets perspektiv, kommer til uttrykk gjennom barnets deltakelse. En tydelig tendens i materialet er at samtlige av barna vil delta, når de får mulighet til det. Samtidig vitner budskapene om barn som sliter med foreldrenes konflikter og samtlige av barna er opptatt av og sier noe om bosted og samværsordning. Dette er et viktig resultat, da spørsmål om bosted ikke er noe barna blir spurt om.
Stikkord: Mekling, Barns rettigheter, Budskap fra barn, barns beste Abstract
The focus of this master’s thesis has been to closer examine and elaborate children’s messages to their parents in a mediation process where the Child Services are involved. The data used was already collected for the research project ”Høring av barn i mekling” (HBIM). Of the total research material, my selection contains 28 mediation cases with information from 43 children in total. The messages from the children have been brought forward in conversations between the child and the mediator, through the use of the mediator model called ”Barn i mekling” (BIM). Viewing children as independent individuals with the right of having their own thoughts and opinions, helps strengthening the debate about children and their rights. The link between children’s right to protection and children’s rights of being heard is clearly stated when children participate in a mediation process. This thesis delves deeper into how the child’s perspective is expressed through the child’s own participation. Through the data we see a clear trend that if given the choice, all children wish to participate. The material also shows that the children are torn between the conflicts of their parents, and that all of the children are concerned with, and express thoughts about where they wish to live. This is an important result as children are not usually involved in the process of deciding where to live.
Key words: Mediation, Children’s rights, Messages from children, Participation
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: