dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Talberg, Marit Gjendemsjø | |
dc.date.accessioned | 2020-05-22T13:17:21Z | |
dc.date.available | 2020-05-22T13:17:21Z | |
dc.date.issued | 2015-05-22 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for strategien Kompetanse for mangfold, Tromsø kommunes handlingsplan og notater fra dialogseminar, danner datamaterialet for oppgaven. Dokumentkjeden er sammensatt i et hierarkisk system, hvor dokumentene virker som både mottaker og avsender, oversettere og trakter for neste dokument. Ved å følge overnevnte dokumenter ønsker jeg å besvare følgende spørsmål: Hvordan realiseres intensjonene i Meld. St. 6 (2012-2013) på lokalt nivå rundt kulturelt og språklig mangfold?
Gjennom å følge dokumentene nedover i systemet kan jeg se på hvilke ideer og tanker som faller fra og hva som tas med videre. Målet med analysen har vært å se på hvordan hvert dokument beskriver språklig og kulturelt mangfold, samtidig se på hvordan hvert dokument ønsker at en skal jobbe med temaet i skolen.
For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming til datasettet, med diskursanalyse som verktøy. Oppgaven presenterer begreper som er viktige for analysen og senere drøftinger, og disse danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Utvalgte begrep er flerspråklighet, minoritetsspråklig, kultur, flerkultur, mangfold, interkulturalitet, kapital, habitus, symbolsk vold og makt, og implementering.
Analysen munner ut i en drøfting om implementering av nasjonale reformideer til skolen og lærers kompetansebehov for å realisere språklig og kulturelt mangfold som ressurs i utdanningsløpet. Jeg konkluderer med at implementering kan vanskeliggjøres grunnet lokal utfordringer som ikke defineres av reformideen, manglende begrepskompetanse, manglende presiseringer og nyanseringer av begrep og begrep som symbolsk makt. Jeg ser også at interkulturell kompetanse er nøkkelen for å realisere intensjonen til reformideen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18364 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Interkulturalitet | en_US |
dc.subject | Minoritetsspråklig | en_US |
dc.subject | Implementering | en_US |
dc.subject | Reform | en_US |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.title | Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |