Kan positiv holdning til miljømerker føre til preferanse for MSC-merkede sjømatprodukter? En forbrukeranalyse om holdninger til miljømerker.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18411Date
2020-03-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Rorgemoen, Lars Olai FlydalAbstract
Miljømerker på produkter har blitt mer utbredt i dagligvaren, og deres hensikt er å hjelpe forbrukeren med å identifisere miljøvennlige produkter. Det er imidlertid usikkert hvor godt kjent forbrukere er med miljømerkene og hvor aktivt de bruker dem (Vermeir & Verbeke, 2006). Denne oppgaven undersøker norske forbrukeres holdning til miljømerker, og om holdning kan forklare intensjon til kjøp eller preferanse for MSC-merket sjømat. Oppgaven henter inspirasjon fra Ajzens (1991) teori om planlagt atferd.
Datainnsamlingen bestod av en spørreundersøkelse som ble distribuert over internett. 217 deltakere besvarte spørreskjemaet. Resultatene viser at engasjement for miljø og tillit til miljømerker er viktigst for formingen av positive holdninger til miljømerker. I tillegg fungerer generell holdning som en mellomliggende variabel til intensjon til kjøp og preferanse for MSC-merkede produkter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: