Show simple item record

dc.contributor.advisorAakvaag, Gunnar
dc.contributor.authorJohnsen, Lone April
dc.date.accessioned2020-06-04T08:33:30Z
dc.date.available2020-06-04T08:33:30Z
dc.date.issued2019-11-22
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i sosiologi har temaet vært den nylige innførte reformen av grunnskolelærerutdanningen. Hvor problemstillingen har vært knyttet til å undersøke hvilket syn på den gode læreren som lå til grunn for utviklingen av reformen, og om synet svarte til grunnskolelærerenes syn på den gode læreren. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for masteroppgaven var å se på hva politikerne og grunnskolelærerne mente var en god lærer, og derav se om synet var forskjellig/lik i fra hverandre. Det sosiologiske utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å ta i bruk teori som kunne hjelpe å forklare hvordan ulike grupper kan ha forskjellig syn på den sosiale verden. Oppgaven tar utgangspunkt i Dorothy Smiths kunnskapssosiologi som handler om hvordan menneskets kunnskap om den sosiale verden er basert og formet av ens posisjon i samfunnet. Hvor hun mener at en kan inndele det moderne samfunnet inn i to sfærer, en offentlig og en privat sfære. For å konkretisere Smiths kunnskapssosiologi ble det utarbeidet en typologi som tok utgangspunkt i Smiths inndeling av samfunnet, hvor jeg kunne knytte politikerne og grunnskolelærerne til hver sin sfære. For å svare på masteroppgavens problemstilling og forskningsspørsmål ble det også utledet seks empiriske hypoteser basert på typologiens kategorier. Masteroppgavens metodiske fremgangsmåte for å innhente data har vært en todelt kvalitativ tilnærming, dokumentanalyse og kvalitativt dybdeintervju. Masteroppgavens sentrale funn viser til at politikerne og grunnskolelærerne har ulikt syn på hva som er en god lærer, da med utgangspunkt i at de står i to forskjellige posisjoner i samfunnet.  en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18449
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.titleDen gode læreren. En sosiologisk analyse av reformen av grunnskolelærerutdanningen i 2017en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)