Show simple item record

dc.contributor.advisorFulsås, Narve
dc.contributor.authorSchei Medrano, Samuel
dc.date.accessioned2020-07-08T14:09:28Z
dc.date.available2020-07-08T14:09:28Z
dc.date.issued2020-06-05
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har identifisert historiedidaktiske syn i innspillsrundene til utformingen av den nye læreplanen for historie i videregående opplæring. Til høsten trer LK20 trinnvis i kraft i den norske skolen. Den nye læreplanen er en videreføring av Kunnskapsløftet av 2006, men fagene er fornyet. For historiefagets del har store endringer blitt gjort. Tilbakemeldinger tidligere i prosessen, ved utformingen av kjerneelementene til planen, og ved utformingen av selve læreplanen, har i stor grad kritisert utkastene til historieplanen. I denne undersøkelsen har jeg identifisert historiedidaktiske syn hos ulike aktører som ga innspill til læreplanens to innspillsrunder. Mine største funn viser at skolesektoren i stor grad står inne for en kronologisk oppbygning av undervisningen som skal sørge for en felles referanseramme og bevare skolefagets egenart. Undersøkelsen bygger på en modell for fire historiedidaktiske syn som består av historiefagsdidaktikk og historiebruksdidaktikk, blandet med historiebevissthet og historisk tenking.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18780
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History: 070en_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectHistoriedidaktikken_US
dc.subjectHistoriedidaktikken_US
dc.subjectHistoriedidaktiske synen_US
dc.subjectHistoriedidaktiske synen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleHistoriefaget mellom fag og folk. En studie av innspillsrundene til læreplanen for historie i videregående opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)