Historiefaget mellom fag og folk. En studie av innspillsrundene til læreplanen for historie i videregående opplæring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18780Dato
2020-06-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Schei Medrano, SamuelSammendrag
Denne masteroppgaven har identifisert historiedidaktiske syn i innspillsrundene til utformingen av den nye læreplanen for historie i videregående opplæring. Til høsten trer LK20 trinnvis i kraft i den norske skolen. Den nye læreplanen er en videreføring av Kunnskapsløftet av 2006, men fagene er fornyet. For historiefagets del har store endringer blitt gjort. Tilbakemeldinger tidligere i prosessen, ved utformingen av kjerneelementene til planen, og ved utformingen av selve læreplanen, har i stor grad kritisert utkastene til historieplanen. I denne undersøkelsen har jeg identifisert historiedidaktiske syn hos ulike aktører som ga innspill til læreplanens to innspillsrunder. Mine største funn viser at skolesektoren i stor grad står inne for en kronologisk oppbygning av undervisningen som skal sørge for en felles referanseramme og bevare skolefagets egenart. Undersøkelsen bygger på en modell for fire historiedidaktiske syn som består av historiefagsdidaktikk og historiebruksdidaktikk, blandet med historiebevissthet og historisk tenking.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: