Show simple item record

dc.contributor.advisorLødemel, Andreas Halvorsen
dc.contributor.authorSørensen, Elisabeth Bruvold
dc.date.accessioned2020-07-14T08:53:45Z
dc.date.available2020-07-14T08:53:45Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt om et valgt undervisningsopplegg i litteratur på ungdomskolen, kan fremme dybdelæring. Dette er en aktuell problemstilling i forbindelse med vektleggingen av dybdelæringsbegrepet i fagfornyelsen (LK20). Forskningsmetoden jeg brukte var kvalitativ, og jeg forsket på én klasse i gjennomførelsen av ett undervisningsopplegg. Funnene kan derfor ikke generaliseres til å gjelde all litteraturundervisning, kun denne 10. klassen under disse forholdene. Likevel kan muligens noe være gjenkjennbart også for andre norsklærere, og kanskje kan de dra nytte av funnene. Det innsamlede materialet består av observasjon og transkripsjoner fra to ulike litteraturtimer, kalt forskningstimer, tre sett med elevtekster og notater fra planleggingsmøter med kollega. I analysen av undervisningsopplegget kommer en stor grad av dybdelæring til syne. Samtidig avsløres en ubalanse der enkelte deler av dybdelæringen blir ensidig vektlagt. Samtidig, i lys av faglitteratur, peker analysen på mulige grep for å få en læringsprosess mot en mer helhetlig dybdelæring i lesing av skjønnlitteratur. Av den grunn sier jeg meg enig med Gilje, Landfald og Ludvigsen (2018, s. 27) i at vi trenger fagdidaktiske modeller for å vite hvordan dybdelæring kan realiseres. Dette handler om å sikre at flere sider av dybdelæringen skal bli ivaretatt. På bakgrunn av min forskning, har jeg derfor utarbeidet en modell til hjelp for egen undervisningsplanlegging av lesing av skjønnlitteratur der fokus er dybdelæring. Modellen er tenkt som et bidrag til en mer oversiktlig og helhetlig tenkning av hva dybdelæring i lesing av skjønnlitteratur kan bestå av.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18816
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectDybdelæringen_US
dc.subjectLesson Studyen_US
dc.subjectNovelleen_US
dc.subjectUngdomstrinnen_US
dc.subjectNorsken_US
dc.subjectSkjønnlitteraturen_US
dc.subjectLesingen_US
dc.subjectLesestrategieren_US
dc.subjectDybdestrategieren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titlePå jakt etter dybdelæring i lesing av noveller. En kvalitativ studie med Lesson Study som metode.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)