Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18818Date
2020-06-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Øgsnes, AndersAbstract
Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål om de har lært noe. Vi ser 5,8% økning av korrekt bekreftede påstander fra pre- til posttest, og 6,5% nedgang i antall misoppfatninger - med noe variasjon mellom klassene, hvilket diskuteres i oppgaven.
I tillegg til fagspørsmålene i spørreskjemaet, har elevene også besvart noen spørsmål for å avdekke motivasjon og interesse for naturfaget. Dette har jeg brukt til å undersøke hvem av elevene som har best nytte av økta. - Er det kunnskapsrike og motiverte elever, eller er det omvendt – elever med lav grad av kunnskap og/eller demotivert – som viser størst endring i besvarelsene mellom pre- og posttesten ved å korrelere.
Jeg analyserer og diskuterer funnene, og sammenligner mine funn med tilsvarende oppgaver gjort ved NTNU, og finner at våre observasjoner og undersøkelser stemmer noenlunde overens.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: