Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18842Date
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Lundberg, HeleneAbstract
I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning praktiseres mindre nå enn før, og spesielt mindre på de høyere trinnene. Dette er en kvantitativ studie og jeg brukte en spørreundersøkelse på naturfaglærere for å finne svar på mitt forskningsspørsmål. Mitt langsiktige formål med studien er den skal kunne bidra med kunnskap om hvordan uteundervisning kan praktiseres oftere. Studien gjør dette ved å gi en oversikt over hva som hindrer og bidrar til uteundervisning, slik at man lettere vet hva hvilke tiltak som må gjøres for at uteundervisning skal bli lettere å gjennomføre.
Studiens funn viser det er flere faktorer som hindrer og bidrar til uteundervisning i naturfag. Faktorer som bidrar mest til uteundervisning er egen interesse, ønske fra elevene, tilgang på utendørs læringsarena, lange undervisningsøkter, utstyr og egne artskunnskaper. Faktorer som hindrer mest er korte undervisningsøkter, lite fleksibel timeplan, tid til planlegging, elevgruppens egenskaper, vær og årstider, egne artskunnskaper og manglende tilpasninger fra ledelsen.
På bakgrunn av studiens funn vil det være flere tilpasninger som kan være løsningen for at uteundervisnings skal bli mer gjennomførbart. Et stort tidspress, mengde av vurderinger og krav om effektivisering for å kunne oppnå alle målene fra læreplanen gjør uteundervisning til en mindre prioritert undervisningsmetode. Informantene trekker frem ønsker om en mer fleksibel timeplan, som kan bidra til lengre økter. Dette kan foregå ved å bytte timer med andre lærere eller å periodisere naturfagtimene. Mer fagkunnskap, bedre utstyr og tilgjengelig opplegg vil også kunne bidra til at det blir lettere å gjennomføre uteundervisning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: