Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorMartinussen, Frida Skøyen
dc.date.accessioned2020-07-16T09:51:06Z
dc.date.available2020-07-16T09:51:06Z
dc.date.issued2020-05-25
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter og kommunikativ kompetanse. Likevel er mangelen på et fagspråk og en felles didaktikk omkring muntligopplæringen i skolen et fellespunkt i tidligere forskning. Det virker imidlertid som at denne forskningen i mindre grad vektlegger elevperspektivet. Mer konkret ønsker jeg derfor å undersøke hvordan elevene opplever denne typen opplæring, og hvilken verdi de knytter til denne. Til grunn for oppgaven ligger en forståelse om at muntlighet og kunnskap utvikles i samhandling med andre, med behov for støtte og tilbakemelding fra en som er mer kompetent. Den sosiokulturelle læringsteorien vil derfor være sentral for min studie. Tidligere forskning og teorier knyttet til muntlighet som forutsetning for kommunikasjon, kunnskapstilegning og identitetsutvikling vil også være av stor betydning. Prosjektet er forankret innenfor den sosialkonstruktivistiske retningen og tar utgangspunkt i fenomenologiske tilnærminger i analysen. For å studere temaet ytterligere har jeg gjennomført intervjuer med tre ungdomsskoleelever og en lærer. Sammen med denne læreren har jeg også utformet et undervisningsopplegg som ble gjennomført i hennes klasse. Her ble også observasjon benyttet som innsamlingsmetode. Intervjuene er analysert kvalitativt med ønske om dybdeforståelse og å få fram kompleksiteten i materialet. Hovedfunnene tyder på at muntlighet sjeldent forekommer som eksplisitt undervisningsgjenstand, og at elevene først og fremst ser på muntlighet som et presentasjonsverktøy. Elevene i mitt materiale uttrykker at de har vanskeligheter for å se verdien i tilbakemeldingene de får. Videre viser det seg også at læreren, læringsmiljøet og muligheter for elevmedvirkning er av betydning for elevenes trygghet og trivsel i muntligopplæringen. Spontan muntlighet oppleves som utfordrende, og elevene uttrykker ønske om at det settes av bedre tid til arbeid med muntlighet i norskfaget. Selv om funnene ikke er generaliserbare statistisk sett, vil de i lys av tidligere forskning kunne være overførbare til andre sammenlignbare områder. Jeg håper studien kan trekke fram kvaliteter og muligheter rundt muntligopplæringen i norskfaget, og at den samtidig bidrar til økt forståelse rundt hvordan elevene erfarer denne typen opplæring i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18851
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleMuntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)