«Vi skal jo gjøre elevene klar for framtida!». En kvalitativ studie av hvordan barneskolelærere forstår begrepet bærekraftig utvikling og hvordan de erfarer å arbeide tverrfaglig med temaet bærekraftig utvikling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18856Dato
2020-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, MariellSammendrag
Hvordan lærere tolker læreplanen får konsekvenser for det elevene lærer. Denne studien undersøker barneskolelæreres forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som er et nytt undervisningstema i de nye læreplanene, som tas i bruk trinnvis fra skolestart 2020. Studiens målsetting er å besvare overordnet problemstilling: Hvordan forstår barneskolelærere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling og hva erfarer de som didaktiske muligheter og utfordringer med å arbeide tverrfaglig med dette temaet? Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og data er innsamlet ved hjelp av tre individuelle intervjuer med lærere på barnetrinnet. Studiens funn viser at lærerne hadde en god forståelse av begrepet bærekraftig utvikling og at de i ulik grad hadde et bærekraftig fokus i skolehverdagen. Lærerne oppfattet tverrfaglighet som en god måte å arbeide på for å skape sammenheng mellom fag, dybdelæring og noe som ga elevene en helhetlig forståelse av innholdet i skolen. Lærene uttrykte også ønske om avsatt tid i arbeidstiden for å planlegge tverrfaglige undervisningsopplegg med sine kollegaer. Til tross for at lærerne hadde en god forståelse av begrepet bærekraftig utvikling, ønsket de likevel ytterligere kompetanse innenfor temaet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: