Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18861Dato
2020-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Eide, Silje KristineSammendrag
I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning?
Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, som er gjennomført med observasjon som metode, kombinert med lyd- og videoopptak. Utvalget er fire lærere som har jobbet med undersøkende matematikkundervisning i tre år. Datamaterialet består av en undervisningstime hvor lærerne selv har bestemt innhold, og er strukturert ut fra tredelingen i undersøkende matematikkundervisning fra Blomhøj (2016). Mine data ble transkribert, kodet og sortert i et rammeverk utviklet av Drageset og Allern (2020), hvor resultatene gav meg et overblikk over hva som kjennetegner kommunikasjonen mellom informantene i en undersøkende matematikkundervisning.
Resultatene viser at i iscenesettelsesfasen var dialogene lærerstyrt, noe som peker i en retning av oppgaveparadigme. Videre viser elevene at de blir engasjerte og er aktive deltakere i dialogen, som er kjennetegn på problemløsning og et undersøkelseslandskap, samt at de responderer på det læreren sier som kan passe med kommunikasjonsmønsteret IRE. I gjennomføringsfasen ser man fremdeles tegn på at kommunikasjonsmønsteret for lærerne bærer preg av oppgaveparadigmet. Derimot er det et større fokus på å få tilgang til og dele elevtenking, noe som kan tyde på at læreren er interessert i elevenes tankegang, og er kjennetegn på problemløsning og et undersøkelseslandskap. Oppsummeringsfasen inneholder større kjennetegn til undersøkelseslandskap blant lærerutsagnene, men siden elevene kommer med svar som bare passer respons i et IRE-mønster, kan vi se kjennetegn på tradisjonelt kommunikasjonsmønster fra elevene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: